Fugleinfluensa

Fugleinfluensasmitte sirkulerer blant ville fugler i store deler av landet. Så langt er det ikke påvist smitte i Trondheim, men her finner du informasjon om hva du skal gjøre hvis du kommer over en død fugl.

måser som slåss om mat i vannet, foto

Hvis jeg finner en død fugl?

Hvis du finner døde eller åpenbart syke villfugler, og mistenker fugleinfluensa,melder du det til som vurderer prøvetaking.

Du bør fjerne de døde fuglene for å unngå eventuell videre smitte. Legg fuglen i to tette poser og kast den i en lukket beholder for restavfall. NB! Bruk hansker.

E-posten til Mattilsynet bør inneholde:

• Kommune, postnummer, adresse og helst også kartreferanse (som du kan finne i kartfunksjonen på mobiltelefonen din)
  • Hvilken fugleart det gjelder
  • Hvor mange fugler det gjelder

Folkehelseinstituttet vurderer risikoen for smitte til mennesker som svært lav. Dette gjelder også i områder der det er funnet døde fugler og det er påvist fugleinfluensa hos villfugl.

Informasjon fra FHI om forebygging av smitte til mennesker.

Mer informasjon

Sist oppdatert: 17.08.2023