Hjem Koronainformasjon fra Trondheim kommuneInformasjon om koronatest og hvordan du bestiller

Informasjon om koronatest og hvordan du bestiller

Her kan du bestille koronatest via digitalt skjema eller koronatelefonen. Hvis du har bestilt koronatest via skjema, skal du ikke ringe koronatelefonen. Dette skaper bare lengre ventetid. På denne siden finner du svar på mange spørsmål rundt koronatesting.

Illustrasjonsbilde av reagensrør

Ofte stilte spørsmål om test, karantene og vaksine

Vi har samlet opp en rekke spørsmål rundt koronatesting, karantene og vaksine. Du trenger kanskje ikke ringe koronatelefonen om det du lurer på. På den måten reduseres køen på telefonen, og flere kan få hjelp.

Hurtigtester til skolene

Trondheim kommune sender nå ut hurtigtester til skolene slik at elever og foresatte kan teste seg hjemme. Dette øker kapasiteten på testing og skal få barn og unge raskere ut av karantene.

Her finner du informasjon om hurtigtester til skolene.

Utdeling og innlevering av spytt-test

Du kan hente spyttest for egentesting på Leütenhaven og på Leangen (Tungaveien 3). Når du har tatt denne selvtesten kan du levere den inn på disse stedene.

Tilbudet gjelder for personer som har symptomer som kan skyldes korona, eller trenger test for å slippe karantene.

Åpningstider Leüthenhaven

  • Ukedager: kl. 08.30-21.30
  • Helg: kl. 11.15-17.45

Åpningstider Leangen

  • Åpent på hverdager: kl. 08.15-15.15

Mer informasjon om utdeling av spytt-test.

Skjema for å bestille koronatest

Skjema for å bestille koronatest

Du må logge inn med BankID/MinID for å bruke skjemaet.

  • Du kan selv velge tidspunkt for testing.
  • Du kan også bestille time til dine barn.
  • Logg deg på igjen litt senere, hvis du ikke fant time ved første forsøk. Det legges ut nye test-timer fortløpende, så det er lurt å sjekke med jevne mellomrom.

Det er gratis å ta koronatest hos Trondheim kommune.

Testing før reise utenlands

Vi får mange spørsmål om testing fra personer som skal reise utenlands. På grunn av kapasiteten, er det ikke lenger mulig å teste seg på de kommunale teststasjonene. Slike tester må tas hos private aktører.

Private aktører som tilbyr koronatest
  • Din Reisevaksine - tlf. 93 45 77 81
  • Aleris - tlf. 73 87 20 00
  • Dr. Dropin - tlf. 24 07 77 01
  • Coperio - tlf. 95 52 09 67
  • Trondheim Private Legekontor - tlf. 94 19 24 32
  • Kry (Trondheim Lufthavn Værnes) - tlf. 23 65 34 30

Svar på testen

Du finner svaret på testen ved å gå inn på helsenorge.no og logge deg inn med BankID. Svaret legges der så snart prøven er analysert og besvart fra laboratoriet ved St. Olavs hospital.

Du få et varsel til din mobiltelefon eller e-post når prøvesvaret er klart.

Hva gjør jeg mens jeg venter på svar på testen?

Hvis du er testet fordi du har symptomer

Alle som testes på grunn av symptomer bør holde seg hjemme til negativt prøvesvar foreligger.

Ved negativ test kan de gå tilbake på jobb/skole når allmenntilstanden er god (det vil si at de føler seg friske og er feberfrie), selv om de fortsatt har enkelte symptomer etter luftveisinfeksjon.

Hvis du ikke har symptomer og har fått en vaksinedose

Hvis du ikke har symptomer, og er vaksinert med en dose, kan du gå på jobb/skole frem til negativt prøvesvar.

Vises prøvesvaret i koronasertifikatet?

En negativ test vil også vises i koronasertifikatet. Du finner koronasertifikatet ved å gå inn på helsenorge.no.

Det er ikke mulig å se forskjell på om prøvesvaret er fra en hals- og neseprøve eller en spyttest.

EU-regler tilsier at de som er fullvaksinerte, har hatt korona eller kan fremvise en negativ koronatest som ikke er eldre enn 24 timer, får grønt sertifikat.

Hvis du har problemer med å finne prøvesvaret ditt på helsenorge.no eller har spørsmål om prøvesvaret eller om din helsetilstand, kan du ta kontakt med fastlegen din.

Avbestille time

Du kan avbestille timen din i det samme skjemaet du brukte for å bestille koronatest. Du kan avbestille timen inntil 1 time og 45 minutter før timen din.

Du kan også avbestille timen ved å ringe koronatelefonen, telefon 90 50 90 52. Men på grunn av stor trafikk der ber vi om at du først prøver å avbestille timen digital.

Dersom du har bestilt time for test for noen andre, for eksempel egne barn, må du avbestille timen ved å ringe koronatelefonen.

Mer informasjon til deg som skal ta koronatest

Alle som har behov for en koronatest må lese viktig informasjon fra Trondheim kommune.

Informasjon til deg som skal ta koronatest

Her finner du informasjon om svartid og hvilke karanteneregler som gjelder for deg.

Hvis barn skal ta koronatest

Det krever ofte forberedelser for å ta en koronatest av barn.

Trygghet for barnet

Dessverre har vi begrenset med tid vi kan bruke på hver enkelt pasient. Vi ønsker heller ikke å utsette barnet ditt for unødvendig stress og traume, eller skape negative assosiasjoner i møte med helsetjenesten.

I fullt smittevernutstyr kan vi se skremmende ut for barnet. Vi forsøker så godt vi kan å være hyggelige og forsiktige, men hvis vi ikke lykkes innen kort tid er vi dessverre nødt til å avbryte.

Er det små barn, kan det være trygt å sitte på fanget til mamma eller pappa når testen gjennomføres.

Forberedelser til hals- og neseprøve

Forbered barnet på hva som vil møte dem ved en teststasjon. Se gjerne episoden av Bamselegen på NRK TV der de tester for koronavirus og er iført smittevernutstyr (NRK TV episode 4 av Bamselegen, sesong 2).

Hos barn under 10 år tar vi kun halsprøve (ikke neseprøve). Finn frem en q-tips hjemme og la barnet bli kjent med hvordan den kjennes ut å ta på, og hvordan det er å ha en slik i munnen.

Forberedelser til spyttest

Forbered barnet på hva som vil møte dem ved en teststasjon. Testen er ikke ubehagelig, men kan være noe krevende for barn å gjennomføre.

Det kan ta litt tid å produsere den mengden spytt som trengs (1,5 ml). Når du er på teststasjonen, beskriv for barnet ditt hvordan det er å spise favorittmaten, eller hvordan det er å bite i verdens guleste og sureste sitron.

Koronatelefonen

Har du spørsmål som du ikke har fått svar på her kan du ringe kommunens koronatelefon på 90 50 90 52.

Telefonen er åpen

  • hverdager kl. 08.30-15.15
  • lørdag og søndag kl. 11.00-18.00

Vi bestiller tolk ved behov. Dette kan ta litt tid, men vi kontakter deg så fort som mulig.

Information in English

Information in English

Sist oppdatert: 08.10.2021

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI004