Hjem NyheterHverdagsråd i koronatiden

Hverdagsråd i koronatiden

Hvor ofte tenkte du på hverdagen og hverdagsaktivitetene dine før 12. mars? På hvor komplisert hverdagen din faktisk er. På hvor mye du gjør uten at du tenker på det - det bare skjer? Vet du hvorfor? Foto av eldre mann som trener
Det er viktig å holde på de daglige rutinene, selv i disse koronatider. I denne artikkelen får du tips og råd fra kommunens ergoterapeuter til hvordan du kan holde deg i aktivitet.

Hverdagen vår består av mange aktiviteter. De fleste av disse aktivitetene er automatiserte. De er vaner og rutiner. Hverdagen vår er det normale. Det er rammeverket i livene våre. Strukturen. Drivverket.

Det er gjerne først når det skjer noe som gjør at vi ikke kan, eller ikke får til å gjøre det vi vanligvis gjør, at vi tenker over hvor mange aktiviteter hverdagen vår består av.  Nå opplever de fleste av oss utfordringer i hverdagen på grunn av korona-situasjonen. Hverdagen vår er endret, og vi må finne nye løsninger.

Ergoterapeuter har fokus på hverdagsaktiviteter, og at du mestrer det som er viktig for deg. Målet er en meningsfull aktivitet og deltakelse i hverdagen. 

Her er noen tips som kan være til hjelp i denne rare tiden: 

Rutiner er viktige for å holde hverdagen i gang. Behold de rutinene du kan, og lær samtidig noen nye. Ta inn smittevern som en ny rutine i hverdagen; Hvordan kan du opprettholde dette i butikken, når du fyller bensin, tar bussen eller er på joggetur. Hvis du har foreldre som har hjemmetjenester, så sørg for at det er gode muligheter til å vaske seg med såpe og tørke seg med papir. Sett gjerne frem antibac. Vask gjerne dørhåndtak, gelender og flater dere ofte berører en ekstra gang. Ta en runde på telefonen, iPaden og PC-en også.

En balanse mellom ulike aktiviteter i hverdagen er viktig. Vi har alle ulike aktiviteter vi fyller dagene våre med, aktiviteter vi må gjøre, aktiviteter vi bør gjøre og aktiviteter vi har lyst til å gjøre. Vi skiller gjerne mellom arbeid/skole og fritid. Nå er vi mer hjemme enn vanlig. Stuen har blitt både kontor, skole og barnehage. Vi opplever å ha kommet ut av balanse. 

Et godt tips er å forsøke å holde på den daglige strukturen i hverdagen. 

Hold på strukturen

Et tips er å holde på strukturen i hverdagen og skille mellom hverdag og helg. En dags-/ukeplan kan hjelpe til med å holde strukturen, og kan gjøre det mer forutsigbart. Barn trenger, og liker rutiner og forutsigbarhet. Rydd unna skolen og jobben når ettermiddagen kommer.

Prøv å tilrettelegg arbeidsområdet hjemme så godt som mulig. Kan du ta med deg tastatur og mus fra jobb? Har du kanskje en ekstra skjerm som du kan koble på den bærbare PC-en? Tenk på høyden på bordet og stolen. Har du støtte til armene? Når beina ned i gulvet? Pauser og variasjon er viktig. Bytt stilling hvis du kan, gå en runde rundt i stua, hent deg et glass vann og bli med på Just Dance sammen med barna. Og du; det gjør ingenting hvis ikke alle skoleoppgaver blir gjennomført eller at det blir mer skjermtid enn det pleier. Senk skuldrene. Pust med magen. 

Variasjon i hverdagen

Det er er viktig at eldre har variasjon i løpet av dagen, og ikke blir sittende for lenge i lenestolen. Ta en ekstra runde på stuegulvet når du har vært på toalettet, reis og sett deg noen ekstra ganger fra stolen, bli med ut på kjøkkenet sammen med hjemmesykepleien når de skal lage mat/hente medisiner, gjør det du klarer i påkledning og stell, ta en ekstra runde i trappen, åpne døren slik at du får litt frisk luft i ansiktet! Vær fysisk aktiv ut i fra dine forutsetninger og husk; man skal ikke kimse av effekten hverdagsaktivitet har på formen!

Her er noen gode øvelser som kan gjøres for å forebygge fall 

Gjør noe meningsfullt

Gjør noe som er meningsfullt og gir deg glede hver dag. Finnes det andre måter du kan gjennomføre aktivitetene på? Er det aktiviteter du tidligere har gjort, som du nå kan ta opp igjen? Hvis du er aktiv på internett kan du sjekke ut det store tilbudet av live-streaminger av alt fra mating av dyrene i dyreparker, familieyoga, lese eventyr, omvisning på museum, konserter og teaterforestillinger.

 Hør på lydbok eller finn en spennende podkast. Ta en kopp kaffe med naboen over gangen; sitt i hver deres døråpning for å sikre god avstand mellom hverandre. Få besteforeldrene til å synge nattasang over telefonen. 

Vi er mange som opplever utfordringer i denne tiden. Det er viktig at vi tar vare på hverandre. Ring en venn, handle mat for en nabo, send et brev, støtt hverandre, vær tålmodige og rause. Støtt en god sak! Be om hjelp hvis du selv trenger det. Du kan lage avtaler med noen som kan hjelpe deg med nødvendige innkjøp, eller gjøre avtale direkte med butikken. Mange butikker har ekstra service med hjemlevering nå.

Dersom du har behov for bistand kan du ta kontakt med frivilligsentralen din. Mange tilbyr ringevenn istedenfor besøksvenn, og bistand til praktiske gjøremål du ikke kan gjøre selv hvis du er i karantene. 

Husk; #altblirbra og ikke glem å vaske hendene! Tørk av benkeplater og overflater, og vær nøye med renhold og hygiene. 

For tiden er tjenesten begrenset når det gjelder fysiske møter/oppfølging i hjemmet/skole, barnehage, men vi har mulighet for å følge opp de som har nødvendig behov for tjenester over telefon og videokonsultasjoner.

 

Med vennlig hilsen

Ergoterapitjenesten i Trondheim kommune




Sist oppdatert: 16.04.2020

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne? (ikke skriv personlig informasjon)


Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI004