Ut på tur i helga? Vi har noen tips

Det blir kanskje mye innetid på grunn av koronapandemien? Ute i friluft er det fullt mulig å være aktiv - i god avstand til andre.

Sist oppdatert: 11.10.2021

Bilde av skitupper som glir fram i skiløypa.
PÅ TUPPA etter å komme deg ut? Nå er det ypperlige forhold mange steder i marka.

Her er en oversikt over en del av mulighetene du har denne helga:

Skøyter

Trondheim bydrifts avdeling for Idrett, park og skog og frivilligheten med blant annet Blyberget frileik og flere, jobber kontinuerlig med å tilrettelegge for skøytebaner. Se kart med oversikt over banene.

NB! Jonsvatnet har ikke sikker is alle steder. Vær varsom på islagte vann.

Ski

Sammen med en rekke idrettslag tilrettelegger Trondheim bydrift også skiløyper. Sjekk skisporet.no for oppdatert løypeinformasjon.

Fra 14. januar igangsetter kommunen et prøveprosjekt med tente lysløyper også om morgenen, fra kl 6. Dette gjelder lysløypene fra Ferista og Baklia opp til Skistua og Fjellsetermyrløypene.

I tillegg er det mulighet for skitur i mange andre preparerte skiløyper rundt Trondheim. Også dette finner du ut mer om på skisporet.no. Langmyra, Gjenvollhytta og Bratsberg er fine utganger for en skitur i flott natur.

Vassfjellet Vinterpark er også en mulighet.

NB! NM i Granåsen

I Granåsen idrettspark arrangeres det NM på ski 16. -19. januar. Det vil ikke være mulig å bruke idrettsparken for skigåing i denne perioden, men det blir mulig å parkere på store-P og gå på ski ut i marka mot Rønningen eller Frøset.

NB! Massetransport til Elgsethytta

I forbindelse med opprusting av Storheiastien vil det bli massetransport på veien fra Henriksåsen (Kumlokket) og inn til depot oppe ved Elgsethytta de neste dagene (uke 2). Kommunen tar sikte på å være ferdig i løpet av fredagen. Samtidig begynner kommunen inntransport av masser fra Elgsethytta inn til Storheiastien. Denne transporten vil pågå i perioder gjennom vinteren og vil i hovedsak følge skiløypetraseen. Kommunen beklager ulempene dette vil medføre for skiløypene i området, men nå er det snø og mulighet for skitur i andre løyper.

Rekreasjon og friluftsliv

Følg lenken til vår kartløsning som gir en oversikt over de varierte mulighetene for rekreasjon og friluftsliv i Trondheim.

Kommunen oppfordrer til å starte turen hjemmefra (nærtur) og til å spre utfart til de mest sentrale utfartsparkeringene gjennom dagen. Nærturene i Trondheim er også et godt alternativ for å komme seg ut. Dette er fine gåturer, også vinterstid. Nærturene er godt skiltet, og de fleste har historiske informasjonstavler knyttet til interessante steder underveis. Sjekk ut mulighetene på nærtur.no

På lenkene under finner du relevant informasjon om hver enkelt nærtur:

Leirfossrunden

Tillerrunden

Havsteinrunden

Midtbyrunden

Saupstadrunden

Forsvarsrunden

Ranheimsrunden

Sentrumsrunden i Klæbu

Campusrunden

Parkering i markaområdene

Dersom du bruker bil så finnes det i markaområdene i Trondheim mange parkeringsplasser som brøytes og strøs vinterstid. Lørdager og søndager fra 8 til 15 er det parkeringsavgift på de mest sentrale plassene. Sjekk oversikten over P-plasser med og uten avgift.

Husk smittevern

Hold avstand til andre, minimum en meter utendørs. Begrens antallet sosiale kontakter. Hold deg hjemme hvis du har symptomer som feber, hoste, tungpustethet, hodepine, slapphet, nedsatt lukt- eller smakssans, muskelverk eller sår hals.

Føler du deg frisk, er det bare å ta seg en tur ut.

God tur og god helg :)

Byutvikling