De går foran i å “digitalisere” barnehage-Norge

Ståle Skagen og Geir Valøen i Trondheim kommune har vunnet flere nasjonale priser og høster stor anerkjennelse for sitt arbeid med digitale verktøy i barnehagen. Nå kommer de også med bok.

Sist oppdatert: 02.01.2023

Tre barn som studerer en frosk som ligger på et glassbord.
FORSKER PÅ FROSK: Barna fordyper seg i fagområdet etikk, religion og filosofi. Her er det samtaler om livet og døden.

- Mange kommuner og barnehager er i startgropa når det gjelder digital tilnærming i det pedagogiske arbeidet. Vi håper boka vår vil inspirere, sier Ståle Skagen.

Boka “Kom i gang med digitale verktøy i barnehagen” er skrevet på oppdrag av Fagbokforlaget. Stadig flere ønsker å bli mer digitale, og barnehagene er også forpliktet til det gjennom rammeplanen. Boka er tilpasset alle barnehager, uavhengig om de har tatt i bruk digitale verktøy eller er nybegynnere.

Geir Valøen og Ståle Skagen
ILDSJELER: Geir Valøen og Ståle Skagen

Nasjonale priser

Til daglig er Skagen og Valøen henholdsvis pedagogisk leder og barne- og ungdomsarbeider ved Ilabekken barnehager. Interessen deres for digital teknologi i barnehagen startet tidlig på 2000-tallet. De siste årene har det blitt mange reiser landet rundt, for å fortelle og demonstrere for andre barnehageansatte hvordan digitale verktøy kan brukes i det pedagogiske samarbeidet mellom barn og voksne.

- Gjennom mikroskopet blir mauren en gigant, og sett fra dronen blir vi mennesker ørsmå element i en verden vi så gjerne omtaler oss selv som herrer over. Slik sett vil kanskje elektronikken vi pakker i tursekken, være en øyeåpner for en ny måte å betrakte verden på, sier de to.

Unge som ser på brennesle med forstørrelsesglass
FINNER DET GODE I DET VONDE: Her blir det forsket på brennesle både ved hjelp av både analoge og digitale verktøy.

I 2018 ble Skagen og Valøen, på vegne av Ilabekken barnehager, tildelt Den digitale barnehageprisen for prosjektet “Livet i Ilabekken”. I juryens begrunnelse het det blant annet: “De utforsker, leker og lærer sammen med barn. De har tatt høyde for og har fokus på barns personvern. De jobber med mange ulike materialer og flere ulike digitale verktøy. De har tydelig målsetting for arbeidet og barns undring og utforskning som viser veien videre i prosjektet”.

- I kjølvannet av denne prisen fikk vi vist fram hvordan barnehagene kan tilnærme seg utfordringene rundt bærekraft, ved å bruke digital teknologi. Prisen fikk oss også på banen politisk.

Nytt høgskolestudium

I mai 2020 mottok de Gullepleprisen fra Norsk Pedagogisk Dataforening. Prisen utdeles til pedagoger som har benyttet informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i læringen på en spesielt god måte. Senere samme år vant de Utdanningsforbundets klimapris for sitt arbeid med teknologi og bærekraft.

Underveis har Skagen og Valøen holdt utallige foredrag rundt om i landet og skrevet en rekke artikler om temaet. Det er også blitt flere prosjektrapporter, og i år kom rapporten “Luft og åndeløs spenning”. Dette er nummer to av fire i en serie av rapporter med fokus på de fire elementene ild, jord, luft og vann.

- Vi har nylig avsluttet et prosjekt med Høgskolen i Østfold der vi har bidratt i å utvikle et videreutdanningsstudium for barnehagelærere som heter Digital kompetanse i barnehagen, forteller Skagen.

Teknologi-ildsjeler

Skagen og Valøen er opptatt av at digitale verktøy ikke skal komme i veien for barns utetid, turer og motoriske utvikling, og tar derfor til orde for at digitale verktøy passer like bra i uterommet som inne.

Digitale verktøy skal ikke komme i stedet for barnehagens allerede etablerte pedagogisk verktøykasse, men som et sunt og berikende tillegg, poengterer Valøen.

Unge som holder VR-briller foran øynene
PÅ LIAN I 12 MINUSGRADER: Ved hjelp av VR-briller, en smarttelefon og en vannsklie-app, fikk denne gutten følelsen av å være i en vannsklie.

De to kollegene har brukt hundrevis av timer av egen fritid for å utvikle og “misjonere” for mer pedagogisk og kreativ bruk av digitale verktøy i barnehagen. De opplever at interessen er større i andre kommuner enn i Trondheim.

- Det har blitt mye ildsjelarbeid, og vi føler at vi har kommet langt. Vi har hjulpet mange kommuner, også store kommuner som Bergen og Tromsø, med å løfte den digitale kompetansen i barnehagene.

Skagen og Valøen håper at også Trondheim kommune vil komme etter, slik at barnehageansatte får et digitalt løft. Så langt har mange andre kommuner nytt godt av tekno-parets kompetanse. Og selvsagt Ilabekken barnehager.

Her finner du mer informasjon om Ståle Skagen og Geir Valøens arbeid:

To unger som holder på med en mobil
PÅ TUR I ROMMET: Her utforskes verdensrommet ved hjelp av AR-teknologi. Kuben i hånden til den ene gutten heter Merge Cube.

Skagen og Valøens tips til digitale verktøy i barnehagen

Digitalt mikroskop

Vårt hyppigst brukte digitale verktøy er Easi-scope. Dette trådløse mikroskopet forstørrer opptil 50 ganger, og manøvreres lett ved hjelp av en egnet skjermenhet og en tilhørende app. Med dette kan personalet og barna følge insektene på trygg avstand. Mikroskopet kan settes skånsomt rett i maurtua, og barna får på denne måten følge dronningens flittige arbeidere på trygg avstand. Stillbilder og videoopptak styres fra skjermenheten. Easi-scope er teknologi som kan anvendes i alle fagområder, og er samtidig et svært enkelt og brukervennlig verktøy i jakten på det forstørrede barneblikket.

Inspeksjonskamera

Med et inspeksjonskamera til noen få hundrelapper får barna mulighet til å dra på skattejakt i et krevende miljø. Verktøyet leveres med en to meter lang fleksibel kabel med kamera og regulerbart lys i enden. Med et tilhørende speil og en krok kunne vi i prosjektet “Det digitale uterom” fiske frem ringen den lille jenta mistet i lekerommets eneste gulvsprekk. Det vanntette inspeksjonskameraet kan også lirkes inn i fjæresteinene og gi oss en pekepinn på om de huser en mannevond krabbe.

Bluetooth-høyttaler

Vår hendige bluetooth-høyttaler er på størrelse med en brusboks, og mottar signaler fra en mobiltelefon eller et annet avspillingsmedium. Med denne høyttaleren kan vi forsterke ulike stemninger, som å fjernstyre den sagnomsuste Lian-nissen i Bymarka ved hjelp av en ferdig innspilt nissestemme på avdelingstelefonen. Om du plasserer høyttaleren under den lokale broen, kan du tilføre eventyret om de tre bukkene Bruse en ny dimensjon. Spill av et ferdig opptak av det skumle trollet, og la barna på broen delta som bukker. I enden av høyttaleren vibrerer basselementet. Ved å la barn med nedsatt hørsel berøre elementet kan musikken, rytmen eller stemmen fra høyttaleren formidles taktilt. Likeså kan vibrasjonene ha en beroligende effekt på det energiske barnet i hvilestunden. Om den vanntette høyttaleren legges med basselementet mot vannoverflaten, kan de usynlige lydbølgene bli synlige i form av krusninger i overflaten. Slik kan vi på en enkel og visuell måte tilføre barn kunnskap om lyd og bølgelengder.

De 4 siste prosjektrapportene

Oppvekst og utdanning

Gå til toppen

arrow_upward
A03-P1-EPI004