Ferietid i helsetjenesten: Greit å vite når du kontakter legekontoret

I juli og august er det ferieavvikling i fastlegeordningen. Dette innebærer at bemanningen på byens legekontor er lavere enn vanlig og at de må prioritere i arbeidsoppgavene.

Sist oppdatert: 08.08.2022

Foto av en mann som er til legeundersøkelse
Bemanningen hos fastlegene er noe lavere enn vanlig nå i sommerferien. I denne artikkelen får du tips om hva du bør tenke på dersom du skal kontakte fastlegen eller legevakta.

Det viktigste først

Helseplager som krever øyeblikkelig hjelp blir prioritert. Utenfor legekontorets åpningstid skal du kontakte legevakt på telefon 116 117 dersom helseplagene ikke kan vente til neste arbeidsdag.

Du kan lese mer om ulike sykdommer og symptomer, og når det haster med helsehjelp, på helsenorge.no.

Tilgjengelighet og svartid

Du vil kunne oppleve redusert tilgjengelighet på ditt legekontor. Det kan være lengre ventetid på telefon eller at det tar lengre tid å få time.

Vær ute i god tid med henvendelser som ikke haster som f.eks. reseptfornyelser og kontrolltimer. Om mulig, vent til etter ferieperioden.

Det kan ta lengre tid før du får svar på blodprøver og andre undersøkelser dersom disse ikke viser sykdom som det haster å behandle.

Sommerforkjølet?

Vi er inne i en ny bølge med covid-19, og mange har luftveisinfeksjon. For de aller fleste går denne sykdommen over uten at man trenger vurdering hos lege. Du trenger ikke lenger å teste eller isolere deg, men hold deg hjemme så lenge du føler deg syk. Kommunen har fortsatt et tilbud om testing til de som ønsker det.

Unngå kontakt med personer i risikogruppen så lenge du har symptomer, og bruk munnbind dersom du må ha kontakt.

Du finner mer informasjon om covid-19 på kommunens hjemmesider.

Egenbehandling

Mange helseplager er ufarlige, går over av seg selv eller med reseptfrie medikamenter og trenger ikke utredning eller behandling hos lege. Les mer om kloke valg på Den norske legeforenings informasjonssider.

Helse og velferd