Her er Tove Røsstads korona-råd for sommeren

Alt tyder på at koronasmitten øker, også i Trondheim. Kommuneoverlege Tove Røsstad ser tydelige tegn på at vi er på vei inn i en ny smittebølge. Men det er neppe aktuelt å innføre omfattende tiltak i Trondheim. Likevel er det en del ting du kan gjøre for å heve terskelen for å bli smittet.

Sist oppdatert: 24.06.2022

Portrett av Tove Røsstad
- Symptomene er de samme som ved den forrige versjonen, og selv om dette er en mild variant er det mange som blir ganske slått ut av den, sier kommuneoverlege Tove Røsstad.

- Det er en oppsving i koronasmitte nå, men det er ingenting som tyder på at denne bølgen blir like stor som den vi hadde i vinter. Analyser av avløpsvannet i Trondheim, innleggelser på St. Olavs hospital og resultater fra korona-tester viser imidlertid at smitten er økende nå, sier Røsstad.

Det er en variant av omikron-viruset som nå ser ut til å være dominerende. Den nye varianten har fått navnet BA.5 og regnes som mer smittsom enn den forrige omikron-varianten vi så mye av tidligere.

- Symptomene er de samme som ved den forrige versjonen, og selv om dette er en mild variant er det mange som blir ganske slått ut av den. Denne versjonen karakteriseres som mild fordi den i mindre grad gir alvorlig sykdom og død, sier Tove Røsstad.

Noen koronaråd

Kommuneoverlege Tove Røsstad ser ikke det som sannsynlig at denne korona-bølgen vil føre til at det innføres nye restriksjoner eller tiltak nå. Men her er noen av hennes råd til hvordan du kan heve terskelen for å bli smittet:

- Dersom du har behov for å oppsøke Legevakten eller et legekontor, enten fordi du er smittet av korona eller har andre behov, kan det være lurt å ta på seg et munnbind før du går inn både for å beskytte deg selv og andre. Ellers er det en god ide å fortsatt tenke på å vaske hendene godt, hoste i albuen og følge de generelle  smittevernsrådene vi husker fra tidligere, sier Røsstad.

Hun legger til at dersom du oppsøker steder der det er mye folk, så kan det være en god ide å forsøke å holde avstand til andre så langt det lar seg gjøre.

- Mange skal ut å reise nå, og på flyplasser og andre steder der man blir stående i kø tett på folk, så kan det være lurt å holde litt avstand til andre, eventuelt bruke munnbind og være ekstra påpasselig med å sprite hendene ofte, sier Røsstad.

Muligheter for testing

Kommuneoverlegen sier videre at det fortsatt er mulig å få hentet ut tester hos Trondheim kommune. Dette gjelder både hurtigtester og PCR spyttester. Ved Leüthenhaven teststasjon i Erling Skakkes gate 40 kan du hente testutstyr for deg selv eller dine nærmeste.

Her kan du lese mer om koronatesting i Trondheim kommune.

Vaksinering fortsetter

Det er fortsatt mulig å bli vaksinert mot korona i Trondheim kommune. Vaksinering foregår nå i Prinsens gate 1A, inngang fra Erling Skakkes gate.

Ytterligere informasjon om vaksinemulighetene.

Koronainformasjon fra Trondheim kommune.

Korona