Hovedbiblioteket stenges på søndager

Trondheim kommune setter nå ordningen med bemannet søndagsåpent hovedbibliotek på pause. Formannskapet ønsker imidlertid en ny gjennomgang av saken.

Sist oppdatert: 20.12.2022

Bilde av noen som leser i ei bok på biblioteket
ÅPEN BOK: Men ikke på søndag.

Hovedbiblioteket ved Trondheim folkebibliotek har holdt søndagsåpent i vinterhalvåret siden september 1997. Fra januar 2023 blir biblioteket stengt på søndager, på grunn av stor belastning på de ansatte.

- Respekten for innbyggerne og samfunnsoppdraget gjør at det sitter svært langt inne å foreslå en redusering i åpningstidene, men vi må ta innspillene fra de ansatte og hovedtillitsvalgte på alvor. Nå stenger vi midlertidig, og så vil vi se nærmere på hvordan vi skal løse dette i framtida, sier kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise i Trondheim kommune.

Midlertidig løsning

By Rise understreker at dette i utgangspunktet er en midlertidig løsning, som skal evalueres fortløpende og senest til sommeren.

- Målet er å få ordningen tilbake, men først må vi vurdere helhet og alternative løsninger slik at vi får en god balanse mellom aktivitet og bemanning, poengterer By Rise.

Mens bibliotekene tidligere i større grad fungerte som utlånsstasjoner, er bibliotekene i Trondheim i dag demokrati-hus fylt med ulike aktiviteter. Dette gir økte krav til de ansattes kompetanse.

I 2022 har det i gjennomsnitt vært 662 besøkende på hovedbiblioteket hver søndag. Til sammenligning ligger besøket på lørdager rundt 2000-2500 personer.

Meråpne bydelsbiblioteker

Bydelsbibliotekene vil fortsatt være “meråpne” på søndager mellom klokka 7 og 23. Alle bydelsbibliotek har i dag ubetjent åpningstid hele helgen utenom ordinær åpningstid på lørdag.

Erfaringene med søndagsåpent hovedbibliotek har vist at biblioteket benyttes på en annen måte enn andre ukedager. Behovet for faglig hjelp og veiledning er mindre enn ellers i uka.

Det planlegges for at det nye bydelsbiblioteket i Østbyen skal være selvbetjent utenom de ordinære åpningstidene, slik de andre bydelsbibliotekene er. Det vil avlaste hovedbiblioteket.

Idrett, kultur og fritid