Ikke “ta sjansen” - bruk seriøse håndverkere

– Hvis du pusser opp badet uten å bruke seriøse håndverkere, vil tilstandsgraden i taksten bli satt til laveste grad. Boligens verdi kan synke med flere hundre tusen kroner, sier Kristian Dahlberg Hauge, nærings-, miljø- og samferdselsdirektør i Trondheim kommune.

Sist oppdatert: 07.11.2022

Snekker er i ferd med å sage  av bjelken som støtter stigen han står i.
Tenk deg nøye om før du bestiller håndverker. Useriøse håndverkere kan gi deg problemer i ettertid.

Tidligere i år ble det gjort endringer i avhendingsloven, noe som betyr at boligeier må kunne dokumentere alt arbeid den dagen boligen skal selges.

- Taksten på boligen blir høyere dersom man kan dokumentere at arbeidet på boligen er utført av faglærte, poengterer Dahlberg Hauge.

Nasjonal kampanje for de seriøse

Denne uka startet den nasjonale Tettpå-kampanjen, som skal hjelpe forbrukerne å velge seriøse håndverkere. Tettpå er et tiltak mot arbeidslivskriminalitet på tvers av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen, finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner. Tettpå er forankret i Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Huseiere i Trondheim kommune har siden 2016 fått ekstra oppfølging fra Skatteetaten for å redusere bruken av svart arbeid og useriøse aktører. Alle som kjøper hus eller hytte, eller sender byggesøknad til kommunen fordi de skal gjøre endringer på boligen, blir oppringt av Skatteetatens serviceteam og får veiledning om hvordan de kan sikre seg seriøse håndverkere.

Hjelpen finnes i Tettpå-veilederen, en nettside som forklarer hva du bør sjekke hos håndverksbedrifter, hvor og hvordan du sjekker åpne næringslivsdata, fordelene ved å bruke seriøs arbeidskraft og hvilke plikter og rettigheter du har som byggherre.

Vinn-vinn-situasjon

- Trondheim kommune er stolte over å ha vært pilotprosjekt for resten av landet med denne veilederen. Mer bruk av våre seriøse bedrifter vil gi økt skatteinngang for Trondheim kommune og er en vinn-vinn for alle parter, forteller Dahlberg Hauge.

Siden oppstarten i Trondheim har 22 kommuner i Norge nå innført Tettpå.

Ifølge avdelingsdirektør Erik Nilsen i Skatteetaten vil man gjennom Tettpå påvirke og dyktiggjøre forbrukerne til å ta informerte valg når de skal hyre håndverker.

- Det er viktig at du vet hvem du handler med, hvem som utfører jobben og hvem du betaler til. Forbrukeren har en viktig rolle i kampen mot arbeidslivskriminalitet. For enkelt sagt er det slik: ingen etterspørsel, intet svart arbeid, sier Nilsen.

Tettpå-veilederen skal nå gjøres bedre kjent over hele landet, slik at forbrukerne blir bedre kjent med hva de bør gjøre før de kjøper håndverkertjenester. Tettpå har derfor en stor kampanje i sosiale medier og alle Tettpå-samarbeidspartnerne sine kanaler.

– Det er ingen tvil om at kampanjen Tettpå bidrar til å beskytte lokale firmaer, arbeidere, fagarbeidere og lærlinger, sier Vidar Sagmyr, som gjennom Byggebransjens uropatrulje jobber med å bekjempe arbeidslivskriminalitet og ulovlig byggevirksomhet i Trøndelag.

Du kan lese mer om Tettpå på Skatteetatens hjemmeside.

Næring, miljø og samferdsel

Byutvikling