Snart er Trondheim “Europas hovedstad”

Fra 1. januar 2023 blir Trondheim den europeiske frivillighetshovedstaden (EVC 2023). Lørdag mottar ordfører Rita Ottervik stafettpinnen fra byen Gdansk i Polen.

Sist oppdatert: 08.12.2022

Bilde av frivillige som jobber under EURO 2020 (håndball-EM for menn)
EURO 2020: Under håndball-EM for menn i Trondheim i 2020, var hele 500 frivillige i arbeid, og spesielt mange unge meldte seg til tjeneste.

Og det gjør hun svært frivillig:

- Ja, det gjør jeg frivillig og med en stor grad av stolthet. Dette er en bekreftelse på at frivilligheten står sterkt i Trondheim og i regionen vår. Jeg blir stadig vekk overrasket over den imponerende dugnadsånden jeg ser i byen vår.

Vil skape bevissthet

Målet for Trondheim kommune som frivillighetshovedstad er å gjøre alle bevisst på hvor stor betydning frivillig innsats har for at vi skal ha en god og trygg by å bo i. Prosjektleder Tanja Plasil forteller at de skal bruke hele 2023 til å kaste ekstra lys på frivilligheten på mange ulike måter, og jobbe for å etablere nye samarbeid og relasjoner.

- Samtidig ønsker vi å motivere, inspirere og oppmuntre andre kommuner, regionalt, nasjonalt og internasjonalt, til å fremme og feire frivilligheten, forteller Plasil.

Lørdag er hun i Gdansk sammen med ordfører Rita Ottervik og kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise for å takke av den polske byen som er frivillighetshovedstad i år, og for å overta det ærefulle vervet. Trondheim ble valgt som Gdansk sin etterfølger i konkurranse med byene Asti (Italia), Birgu (Malta) og Oeiras (Portugal).

Åpner med festforestilling

Gjennom hele det neste året vil det bli markeringer og aktiviteter knyttet til at Trondheim er frivillighetshovedstad. Tirsdag 31. januar blir det festforestilling i Nidarosdomen med 600 gjester. Dette blir en offisiell start på frivillighetsåret, hvor blant annet kommunens frivillighetspris for 2022 deles ut.

- 50 gjester fra frivilligheten i mer enn 15 europeiske land skal også delta på festforestillingen, som er en gave til frivilligheten, forteller Plasil.

Disse deltakerne skal bidra i kunnskapsdeling og samarbeid med lokale organisasjoner, og er en del av prosjektet Frivillighetsforum, som kommunen organiserer sammen med NTNU i 2023.

- Bygger lokalsamfunnet

Rita Ottervik ser fram til 2023, og understreker viktigheten av at Trondheim blir en frivillighetshovedstad som skaper interesse og inspirasjon rundt frivillighet både hjemme i Norge og ute i Europa.

- Frivillighet bringer mennesker sammen. Mennesker treffes, blir kjent med hverandre og jobber sammen. Slik bygges både lokalsamfunn og samfunnet, og det beriker både det enkelte mennesket og fellesskapet. Den forener samfunn og land. Frivillighet bygger verden. I vanskelige tider, som i Europa i dag, trenger vi ekstra hender og hjerter for å lykkes. I usikre tider hvor behovet for trygghet og fellesskap er stort, er dette ekstra viktig, sier Ottervik.

Som et ledd i å styrke det europeisk samarbeidet, skal Trondheim kommune sammen med Trøndelags Europakontor være vertskap for det Europeiske frivillighetssenteret (CEV) sin frivillighetskongress i Brussel i mars neste år.

Mer penger til frivillighet

- Trondheim ville vært en helt annen by uten våre frivillige. Frivillige er med og skaper liv og aktivitet. De bidrar til å skape nye muligheter. Frivillige gir av sin tid og sin hjertevarme. Og de hjelper i mange sammenhenger andre mennesker til å få et bedre og mer meningsfylt liv.

Derfor reviderer Trondheim kommune nå frivillig-politikken. Det er blant annet bli satt av mer penger enn før, til frivillige organisasjoner og søknadspotter, for å styrke frivilligheten i byen ytterligere.

Ny nettside

Mandag 12. desember lanserer Trondheim kommune sin nye nettside til den europeiske hovedstaden. Den vil blant annet inneholde en aktivitetskalender med oversikt over hva som skal skje, og det vil selvsagt også være mulig å melde seg som frivillig. Det skulle bare mangle.

Idrett, kultur og fritid