Trondheim skal arrangere Bocuse d’Or Europe 2024

Trondheim skal arrangere EM i kokkekunst, Bocuse d’Or Europe, i 2024. Med det bekrefter regionen sin rolle som Norges mathovedstad.

Sist oppdatert: 24.03.2022

Bilde av matrett, reinsdyr, rødbete, tindved etc.
Tinved fra Trøndelag ble brukt av den norske delegasjonen i årets konkurranse. Foto: Tom Haga.

- Trøndelag er en av landets mest spennende matregioner, med et mangfold av produkter, produsenter og restauranter med lokal mat på menyen, sier Kristian Dahlberg Hauge, direktør for næring, samferdsel, klima og miljø i Trondheim kommune.

- Det er kjempestas at Trondheim får arrangere Bocuse d’Or Europe i 2024. Jeg har vært deltaker selv og nå også coach. Jeg gleder meg virkelig til å vise frem Trondheim som vertskapsby, sier head chef i Speilsalen på Britannia hotell, Christopher Davidsen.

Det var stor glede blant nordmennene i Budapest da Norge og Trondheim fikk tildelt arrangementet på avslutningen av årets konkurranse. Prosjektleder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, Kristine Rise,er glad for å få arrangementet til Norges mathovedstad.

- Det betyr at vi har gjort noe riktig. Dette viser frem det ypperste av kokkekunsten, men det er også en del av helheten. Vi har breddeidrett og toppidrett og dette er toppidrett. Men, begge deler er like viktige, sier Rise.

Kristian Dahlberg Hauge og Kristine Rise
Kristian Dahlberg Hauge og Kristine Rise håper flere vil søke seg til matfagene nå når regionen befester sin rolle som Norges mathovedstad.

Trondheim og Trøndelag er i år Europeisk matregion, en tittel gitt av International institute of Gastronomy, culture, arts and tourism. Med tre Michelin-restauranter på menykartet og råvarer i verdensklasse er Trøndelag blitt regionen stjernekokkene drar til.

Sammen med Frankrike er Norge den mestvinnende Bocuse d’Or nasjonen. Christopher Davidsen (nå Speilsalen, Britannia) tok sølv i 2017, noe som har bidratt til et løft for store deler av kokkemiljøet i Trondheim. Bocuse d’Or har gitt Norge, norsk sjømat og norske kokker en betydelig posisjon i det internasjonale gastronomimiljøet.

- Bocuse d’Or Europe i 2024 skal utnyttes til å forsterke synligheten av trønderske produkter, produsenter og restauranter på det internasjonale markedet, sier Dahlberg Hauge.

Nå håper bransjen dette vil inspirere flere til å velge matfag.

- Vi har gode forbilder innen matfaget i Trøndelag og det å få vist frem at det internasjonale miljøet også ser til Trøndelag håper vi fører til bedre rekruttering. Regionen vår er et attraktivt sted å jobbe og bo når mat er det du brenner for, sier Rise.

Norden har fått tildelt arrangementet to ganger tidligere (Stavanger i 2008 og Stockholm i 2014), og i 2024 er det Trondheim sin tur.

- Som matregion er vi kompromissløse på kvalitet, vi har råvarer fra jord og hav i verdensklasse”, sier kommunalråd for miljøpartiet de Grønne, Ola Lund Renolen.

Næring, miljø og samferdsel

Idrett, kultur og fritid