Vil hedre trønderske veteraner

Trondheim kommune vil gjøre ære på veteraner som har tjenestegjort i utlandet. Søndag 8. mai skal frigjørings- og veterandagen markeres i Nidarosdomen, og kommunen ønsker nå at flest mulig veteraner skal melde seg.

Sist oppdatert: 08.04.2022

Dette bildet viser en norsk soldat i tjeneste for FN i Libanon (UNIFIL). Norge bidro med militært personell i Libanon fra 1978 til 1998. 21 norske soldater mistet livet i UNIFIL. Foto: Forsvaret

Arrangementet er et samarbeid med Trøndelag fylkeskommune, fylkets øvrige kommuner, Luftkrigsskolen og Luftforsvarets musikkorps.

Siden 1947 har over 100.000 nordmenn deltatt i rundt 120 internasjonale operasjoner. Mesteparten er militært personell, men også politi og sivile har deltatt. Mange veteraner er fra Trondheim og Trøndelag.

Hvert år pleier Trondheim kommune å markere 8. mai med å hedre trønderske veteraner. Årets markering starter i Nidarosdomen kl. 16. Etter seremonien vil deltakerne bli invitert til Erkebispegården hvor det blant annet er tildeling av kommune- og fylkesnål til veteranene.

Veterandagen ble innført i 2011 for å styrke anerkjennelsen av norske veteraners innsats. Dagen skal hedre deltakerne i andre verdenskrig og alle dem som har deltatt i FNs fredsbevarende styrker og andre internasjonale operasjoner.

Her kan du lese mer om dagens operasjoner norske soldater deltar i.

Samtidig er dagen også en markering av frigjøringen fra nazistenes grep 8. mai 1945. "Det var et yrende folkeliv i gatene i går som kanskje Trondheim aldri har opplevd maken til. Det var glede og begeistring å lese i alle ansikter", skrev Trondheimspressen 9. mai. Bildet under underbygger vel den påstanden.

Store folkemengder
Det var trangt om plassen i Nordre gate tirsdag 8. mai 1945. Bildet er tatt av Fotograf Schrøder og er hentet fra Trondheim byarkivs fotosamling.

Idrett, kultur og fritid