Flyfotografering og signaleringsarbeider 2023

Fra og med uke 16 og utover våren og sommeren skal vi utføre signaleringsarbeider i forbindelse med flyfotografering.  Du kan treffe på gulkledde ansatte, som maler gule eller hvite firkanter med svart kontrastfarge på bakken rundt om i kommunen.

Sist oppdatert: 24.11.2023

en gul firkant med svart ramme rundt som er malt på asfalten på en midtrabatt.
Slik ser et signalert passpunkt ut

Ta godt imot dem, og la merkene være i fred. Disse merkene kalles passpunkter. De måles inn nøyaktig, og brukes til å relatere flybildene til terrenget/kartet. Vi i Trondheim kommune gjennomfører flyfotografering årlig i hele eller deler av kommunen, både for å kunne dokumentere endringer visuelt og for å ajourføre våre tekniske kart.

Dette betyr at du kan se folk med landmålingsutstyr og malingsspann/sprayboks i neven i nabolaget ditt, men ikke inne i hagen din. Eier du derimot en vei eller annet egnet sted for signalering, kan det hende du får gjester på din eiendom.

Matrikkelloven gir en lovfestet rett til å plassere signaler på privat og offentlig grunn. Du skal kunne regne med at de tar hensyn når de jobber. Det er svært viktig at fastmerkene får være i fred. Takk for at du ikke dekker til, flytter på eller ødelegger de hvite/gule firkantene. Dette er fellesskapets ressurser i arbeid, og vi vil alle nyte godt av å ha oppdaterte kart når disse leveres en gang før jul i år.

Vil du se huset ditt fra oven, finner du årets flybilder/ortofoto på Norge i bilder før jul i år Her kan du bla deg gjennom ulike bilde-lag som viser flyfoto fra forskjellige tidsepoker, helt tilbake til 1937.

Næring, miljø og samferdsel

Byutvikling