Nå er rengjøringen av gatene i gang

Det er en stor jobb når 900 kilometer med vei skal rengjøres etter vinteren. I rengjøringskartet kan du se når vi kommer til gata di.

Sist oppdatert: 24.11.2023

Bilde av feiebil på gate
Trondheim bydrift har anskaffet flere feiebiler som går på strøm og gass de siste årene.

Den årlige hovedrengjøringen inkluderer alt av kommunale gater, boliggater, hovedgater, fortau og gang- og sykkelvei. Vi starter arbeidet i Midtbyen og i lavlandet der hvor det blir fritt for snø først.

Når kommer dere til gata mi?

Vi har et interaktivt kart hvor du finner informasjon om gatefeiing i ditt område. Kartet viser hvilken uke feiemaskinen kommer, og gir informasjon om eventuelle endringer.
NB Husk å zoome godt nok inn i kartet før du trykker på veien.

Ser du meldingen "Trondheim kommune rengjør ikke denne gata" i kartet? Da betyr det at noen andre har ansvar for feiing, for eksempel Trøndelag fylkeskommune eller en privat aktør.

Merk at det kan komme endringer eller utsettelser i planene. Hovedrengjøringen påvirkes nemlig av været. Hvis det meldes om nattefrost er vi ikke ute og feier, spyler eller rengjør.

Hvilke gater er rengjort før 17. mai?

Midtbyen og skolene våre skal være rengjort til 17. mai. Ellers varer rengjøringen til uke 24. Områdene der det tidlig blir bart og snøfritt, feies først. Det betyr at vi starter nede ved fjorden og beveger oss opp i høyden etterhvert.

Kan dere komme tidligere enn planlagt?

Det er mange som ringer og ønsker at vi kommer og feier tidligere enn planlagt. Men, våre arbeidsomme kolleger i Trondheim bydrift må følge den oppsatte planen for å være mest mulig effektive.

Hva er mitt ansvar som innbygger?

Det er viktig å følge med på feiekartet når feiemaskinene kommer til ditt område. Da må biler parkert på kommunal veg flyttes, slik at de ikke står i veien for feiemaskinen.

Strømasse må kostes ned til veikanten slik at feiebilen kommer til. Sand og grus må ikke legges i hauger, men pent fordelt langs veikanten. Hvis grusen ligger i store hauger, er det ikke sikkert maskinen klarer å få med alt. De kan også kjøre seg fast og bli ødelagt. Dette vil forsinke arbeidet med å få feiet alle gatene våre.

Sjekkliste for bil- og huseiere

1. Se på kartet når feiebilen kommer
  2. Flytt bilen vekk fra kommunal veg
  3. Koste vekk sand og grus som ligger på egen eiendom