Hjem NyhetssakerKorona-henvendelser overbelaster legevakt og 113

Korona-henvendelser overbelaster legevakt og 113

Legevakta i Trondheim får nå så mange henvendelser i helgene at de ikke klarer å besvare mer enn 60 prosent. Mange ringer derfor 113, eller møter direkte på Legevakta.

Sist oppdatert: 29.10.2021

Bilde av mann som snakker i telefon
Mange ringer legevakt og 113 med korona-spørsmål

Pasienter ringer 113 (AMK-sentralen) når de ikke får svar hos Legevakta, men uten at det er snakk om akuttsituasjoner. Mange har luftveissymptomer og spørsmål knyttet til korona. Dette har gjentatt seg hver helg i flere uker, og det legger beslag på telefonlinjene til AMK-sentralen. Mange av disse er unge voksne med lette symptomer som kan kontakte fastlege eller koronatelefonen.

- Dette er henvendelser som koronatelefonen kan håndtere. Koronatelefonen er fortsatt åpen hver dag på dagtid, sier kommuneoverlege Tove Røsstad.

Koronatelefonens åpningstider er kl. 08.30-15.15 (hverdager) og 11.00-18.00 (lørdag og søndag).

Mange møter også direkte hos Legevakta. Dette medfører lenger ventetid, blant annet fordi disse ikke er registrert vurdert eller smitte-screenet før oppmøte.

Det forventes nå en økning i henvendelser om barn med luftveissykdom, ettersom det er økning i RS-virus. Disse vil både fastlege og legevakt prioritere.

- Det er viktig at innbyggerne ringer Legevakta kun når det er snakk om akutt oppstått sykdom eller skade. Resten skal håndteres av fastleger, understreker Røsstad.

Helse og velferd

Korona

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI004