Zion helse- og velferdssenter

Bilde av Hovedbygget til Zion helse- og velferdssenter en sommerdag

Kontakt Zion helse- og velferdssenter

Se kart

Siden er under ombygging

Om oss

Zion helse- og velferdssenter ligger på Valentinlyst i et rolig og tilbaketrukket boligområde. Rundt senteret er det små hager rik på blomster og grønne planter. Midt inne i hjertet av senteret ligger en stor vinterhage med glasstak, flotte slyngplanter, fontene og en scene med flygel. Det er gode bussforbindelser til Zion fra holdeplass Teglverkskrysset i Brøsetveien. Hvis du kommer med bil er det rikelig med parkeringsplasser med innkjøring via Sigurd Jorsalfars vei til Ole Hogstads vei ved 16.

Vi har i dag 73 plasser fordelt på

  • 23 heldøgns omsorgsboliger
  • 14 andelsleiligheter i borettslaget 
  • 36 sykehjemsplasser

Følg oss på Facebook

Hva er et sykehjem

Sykehjemsplasser er beregnet for deg som ikke kan bo hjemme lengre og har behov for hjelp og tilsyn hele døgnet. Du flytter da inn på sykehjemmet, får eget rom med eget bad og tilgang til fellesarealer på huset. Det er personale til stede som du kan få hjelp fra hele døgnet, alle dager. Alt du trenger av medisiner, mat og drikke ordner ansatte til deg.

Hva er en omsorgsbolig

Tildeles du omsorgsbolig med heldøgns omsorg (HDO) skal du få tilnærmet samme hjelp og bistand som på et sykehjem. Den største forskjellen er at du ikke spiser og oppholder deg i fellesstuen men tilbringer mere tid alene i din egen bolig. Du betaler husleie, strøm, mat, medisiner og så videre selv. Trenger du hjelp utover avtalte tider kan du trykke på alarmknappen og oppnå kontakt med ansatte. Du kan delta på alle felles sosiale aktiviteter i vinterhagen og benytte kantine, frisør, fotpleie som du ønsker.

Zion sykehjem

Lege/tannlege/fysio

Sykehjemslegen har det medisinsk faglige ansvaret for beboerne ved sykehjemmet. Sykehjemslegen kommer en fast dag (onsdager) hver uke, men vi kan kontakte legen per telefon utover dette når sykepleier vurderer at dette er nødvendig. Sykehjemmet mottar relevant informasjon fra fastlege ved innleggelse i sykehjemmet. Det er mulig for pårørende å få snakket med legen den dagen legen er til stede, men bør helst avtale dette i forkant med en sykepleier/vernepleier.

Lov om tannhelsetjenesten gir beboere med heldøgns omsorg rett til gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Dersom du ønsker å fortsette til tidligere benyttet tannlege er dette mulig, men kostnadene til behandling og reise dekkes da selv. Sykehjemmet samarbeider med Brundalen tannklinikk og du får tilbud om tannbehandling etter behov. Minimum en gang pr år kommer det tannpleiere derfra for å se over tennene til alle beboerne, og de vil ut fra resultatet finne ut hvem som må til tannklinikken.

Beboere i sykehjem har samme rett til fysioterapi som andre. Ventetiden avgjøres av alvorlighetsgraden på behovet og hvilke konsekvenser det vil få å vente. Det er sykehjemslegen som på faglig grunnlag vurderer behovet for rekvisisjon/henvendelse til fysioterapeut. Henvendelsen skal deretter gå via helse- og velferdskontoret. Dersom henvendelsen kun gjelder en vurdering, kan enheten ta direkte kontakt med fysioterapitjenesten. Noen ganger er det behov for fysioterapikompetanse, andre ganger kan fysioterapeuten lage et program som gjennomføres av personalet.

Daglig fysisk aktivitet er svært viktig for alle – også for sykehjemsbeboere uten at man dermed trenger fysioterapi.

Eiendeler

Enerom

På Zion HVS er det enerom til alle beboere. Enkelte rom er litt større enn andre og kan benyttes som dobbeltrom hvis det er ønskelig for ektepar/samboere.

Møbler

Standard møblering på alle rom er TV, nattbord, seng, stol og en hvilestol. 

Du kan møblere ditt rom/leilighet slik du ønsker det. Å gjøre det litt hjemmekoselig med et kjent møbel, bilder og noen pyntegjenstander er fint. 

Rommet/leiligheten kan ikke overmøbleres så vi ikke kommer frem med nødvendige hjelpemidler. Møblene skal fortrinnsvis være frittstående og ikke fastmontert på vegg/gulv. På gulvet ønskes ikke tepper på grunn av renhold og fremkommelighet med utstyr på hjul.

Vi understreker at ansvar for eventuelle ødeleggelser, tap av møbler og/eller personlige eiendeler ikke kan tillegges sykehjemmet og viser til skriv om forsikring.

Beboerrommet blir vasket etter kommunens renholdsplan og ekstra ved behov. Leiligheter i omsorgsboligene vaskes selv eller via Hjemmehjelpstjenesten etter vedtak fra helse og velferdskontoret ditt. 

Klær

Innkjøp av klær og toalettartikler

Det er pårørende/verge som har ansvaret for innkjøp av klær og toalettartikler som for eksempel deodorant, parfyme, sminke, hårbørste. Tannkrem, tannkost, såpe, shampoo og lotion ordnes av sykehjemmet.

Det er viktig at pårørende merker alle klesplagg med pasientens navn. Husk også å merke løsøre og personlige eiendeler som høreapparat, briller, smykker, klokke, mobiltelefon og andre ting som kan tas ut av rommet. Enheten tar ikke ansvar for tøy og eiendeler som eventuelt forsvinner.

Du trenger tøy til alle årstider, med tanke på aktiviteter som kan foregå utendørs. For å kunne ta deg med ut på turer og arrangementer er det en forutsetning at det praktiske er på plass. Vi ønsker derfor at alle som bor på Zion helse- og velferdssenter har dette i sin garderobe:

Sko

  • Vintersko med skikkelig såle
  • Sommersko/spasersko
  • Sandaler – innesko må ha hælkappe
    Husk riktig skostørrelse. Mange eldre blir hovne i beina, og behøver ofte å gå opp en størrelse.

Jakker

  • Vinterjakke, gjerne med hette. Fint om det er litt lengde på den. Sitter beboer i rullestol, så er det greit om jakken er litt stor.
  • Sommerjakke
    Vi har kjøpt inn regncaper til å bruke over andre ytterjakker hvis det regner.

Annet tøy

  • Ullundertøy eller superundertøy
  • Noen varme gensere eller fleecejakker
  • Varme sokker
  • Lettere tøy til sommeren (kortermet eventuelt shorts)
  • Lue
  • Votter/vanter
  • Skjerf eller sjal
  • Solhatt/solbriller
  • Solkrem med høy faktor

Vask av tøy

Vi kan vaske privattøy ved sykehjemmet, men pårørende oppfordres til å ta hånd om vask/stell av klær som krever spesiell behandling, for eksempel ull- og silkeklær. Vi ber om klær som er enkle å behandle, som kan vaskes på minimum 40 grader og gjerne er strykefrie. Vi gjør spesielt oppmerksom på at sykehjemmet ikke erstatter kostbare klær som blir borte eller ødelegges i forbindelse med vask, stell eller rengjøring.

Informasjon ved dødsfall

I henhold til Trondheim kommunes regelverk skal rommet, som hovedregel, være ryddet og tømt innen 24 timer etter dødsfall. Vi ber derfor om at alle eiendeler blir hentet så raskt som mulig. Dersom pårørende ikke har mulighet eller makter dette på kort varsel, vil personalet flytte de personlige eiendelene til et korttidslager.

Skifteattest må foreligge før sykehjemmet kan utlevere den avdødes verdisaker (penger, smykker). Utleveres av merkantil i administrasjonen på ukedager.

Pårørende bestemmer selv hvilket begravelsesbyrå de vil benytte og tar selv kontakt for bistand. Kontaktinformasjon til ulike begravelsesbyrå

Zion omsorgsboliger

 

Tildeling av plass

For å unngå at plasser står ubenyttet over tid er følgende sentrale retningslinjer innført fra 15.06.21 i alle kommunale helse- og velferdssenter:

  • Har du fått innvilget vedtak om plass i institusjon gis du mulighet til å velge bydel, men ikke et spesielt sykehjem.
  • Takker du ja til en plass i en bydel du ikke ønsker deg, kan du bli satt opp på venteliste til den bydelen du helst ønsker, og flytte dit når det blir ledig plass.
  • Takker du nei til tilbudt sykehjemsplass, faller vedtaket bort og plass må søkes på nytt.
  • Plassen du får på sykehjem er midlertidig de første seks månedene. I løpet av denne perioden vurderes det om behovet for sykehjemsplass er reelt eller om det kan løses på annet omsorgsnivå (se vedtaket).
  • Det er ikke mulighet for befaring på sykehjem før du takker ja til en plass.
  • Ved endret tilstand i løpet av oppholdet kan det bli nødvendig å bytte til en bedre egnet avdeling.
Bistand fra pårørende

Vi setter pris på hvis pårørende har mulighet til å være med til ulike undersøkelser/behandling utenfor sykehjemmet. For sykehjemmets beboere betaler vi transport, mens for boligene går det på "pasientreiser behandling" med egenandel som beboer betaler selv.

Frivillighet på Zion HVS

Zion HVS ønsker enkeltpersoner, grupper, organisasjoner eller lag velkommen til å utøve frivillig aktivitet ved Zion helse- og velferdssenter.

Kun en liten innsats kan bidra til at våre pasienter får en ekstra fin dag!

Som frivillig kan du for eksempel sitte og ta en kaffekopp og prate litt med en eller flere pasienter. Gå/trille en tur ute. Servere kaffe og vafler under arrangement på huset. Opptre og underholde om du driver med det.

Om det er mindre foreninger eller lag som også ønsker å kombinere frivillig arbeid på Zion med egne sosiale treff, låner vi gratis bort lokaler til dette.

Gaver til enheten

Av og til er det beboere eller pårørende som ønsker å gi en gave til Zion HVS i forbindelse med ulike anledninger. Ansatte kan ikke motta personlige gaver eller pengebeløp.

Trondheim kommune har en egen gavekonto som kan benyttes ved ønske om å gi noe. Konto nr: 4213.19.61639. Viktig! Merk innbetalingen med 023760+beboers navn (for at det skal komme til riktig sykehjem).

Er det ønsker for hva gaven skal brukes til kan det også påføres (valgfritt).

Servicetilbud på huset

Aktivitør - Vi har ansatt 1,5 årsverk aktivitør ved helse- og velferdssenteret. I samarbeid med personalet i avdelingene, kulturenheten og frivillige, tilrettelegger aktivitøren daglig aktivitet individuelt og i grupper.

Frisør: Salong Floke. Timebestilling på telefon 72 54 20 13.

Fotterapeut: For timebestilling ring 47 33 91 20, charl8bye@yahoo.no.

Vi har en kjøleautomat ved kafeen i 1. etg med brus og diverse godsaker samt kaffeautomat inne i kafeen. Betaling via kort og Vipps.

Daglige rutiner/måltider
  • Frokost: 09.00-10.00
  • Lunsj: 12.00-13.00 (tilpasses eventuelt på enheten)
  • Middag: 15.30-16.30
  • Kveldsmat: 19.00-21.00

Vi tilbyr fire hovedmåltider per dag, samt mellommåltider etter behov. Vi følger opp din ernæringssituasjon individuelt og foretar nødvendige tilpasninger ut i fra ønsker, faglige vurderinger og behov. Alle måltider på sykehjemsavdelingene serveres på kjøkkenet/stue. Ønsker du å spise på rommet får du det. Det er viktig at vi får vite hva du spiser og eventuelt hva du ikke kan spise (allergier). Skulle du bli sulten utenom måltidene er det bare å be om ekstra mat. Har du behov for hjelp til å spise får du det. Om du har pårørende som ønsker å hjelpe til, er det fullt mulig at de også hjelper deg under enkelte måltider.

Kulturelle/åndelige/religiøse behov

Sykehjemmet er tilknyttet Strinda menighet, og det holdes gudstjenester/andakter i sykehjemmets kapell. Ved behov har vi mulighet til å kontakte prestetjenesten utenom kontortid. Enheten er også behjelpelig med å formidle kontakt med andre trossamfunn.

Aktivitet og sosiale arrangementer

Vi tilstreber underholdning og aktiviteter av ulike slag gjennom hele året, og foruten egne arrangementer har vi samarbeid med ”Den kulturelle spaserstokken”. Pårørende som ønsker å delta på tilstelninger/arrangement er velkommen til det. De fleste arrangementer foregår på dagtid, da det er mest bemanning til stede. Pårørende kan gjerne bli med på arrangementer sammen med sine.

Ved besøk oppfordrer vi å ta en gå-/trilletur ut i frisk luft, en tur i vinterhagen eller kanskje en tur innom kafeen. Slik kan dere bidra til enda mer Livsglede for våre beboere.

Pårørende som ønsker å arrangere selskap/samlinger og liknende for beboere ved Zion HVS kan få låne "grønnstuen" til dette formålet. Der er det fult kjøkken disponibelt og spiseplass samt sofagruppe til 10-15 personer. Reservasjon gjøres hos daglig leder i Zion stiftelse, eller til avdelingslederne.

Transportkort

Vi ordner transportkort og innhenter legeerklæring til de som ønsker det.

Hovedkontakt/hjelpeverge

Det er viktig for oss å ha én hovedkontakt som vi kan forholde oss til når det gjelder deg. Som regel er dette en i familien som kjenner deg og dine interesser godt. Dersom du er i stand til det, vil vi be deg utnevne hovedkontakt. Enkelte beboere trenger også en hjelpeverge for å ivareta sine økonomiske interesser, eventuelt bistand på andre aktuelle områder. Dette kan du avtale selv eller få oppnevnt en. Husk at det er dine økonomiske interesser som skal ivaretas, ikke dine pårørendes. Får du ikke nødvendig økonomiske midler eller "lommepenger" kan enheten bistå med å klage det inn for Statsforvalteren.

Melding om adresseforandring

Du eller dine pårørende må selv sørge for å gi beskjed til folkeregisteret og andre offentlige instanser om endring av adresse. Det finnes et skjema – skjema nummer RF-1400B, som sendes til folkeregisteret. I tillegg må Posten varsles om adresseendring.

NB! Det skal bare meldes flytting hvis du ikke lenger har tilknytning til den tidligere boligen din eller et annet bosted. For eksempel dersom ektefelle eller barn fortsatt bor i boligen eller du har tilgang til boligen, skal du ikke melde flytting.

Internett / WiFi

Det er trådløs tilgang til internett via TK-gjestenett på hele huset. Brukernavn og passord samt veileder for innlogging henger opp på tavle ved hovedinngang og på hver avdeling.

Besøk

Du kan ta i mot besøk når det måtte passe. Det er ingen fastsatt besøkstid her. Ber kun pårørende om å ta hensyn til at enkelte kanskje ikke ønsker besøk veldig sent på kvelden. Trenger du hjelp til personlige gjøremål samtidig som du har besøk, kan det være greit at pårørende venter utenfor rommet til det er gjennomført. NB! pårørende som gjerne er på besøk i helgene kan ikke forvente å få svar på alle spørsmål de måtte ha da. Ofte er det helgevikarer og færre faste ansatte på jobb på helg.

Det er heller ikke tid for pårørendesamtaler. Ved behov for samtale med primærkontakt, avdelingsleder, enhetsleder eller lege ber vi om at dette avtales på forhånd og helst på hverdager.

Tobakk og alkohol

Bystyret har vedtatt at det ikke er lov å røyke i kommunale bygg. Ved spesielle anledninger og høytider tilbys det vin eller annen alkoholholdig drikke. Ut over dette er det aksept for og vil bli tilrettelagt for måteholdent inntak av privat innkjøpt alkohol. Vi minner om eventuelt mulige bivirkninger i kombinasjon med visse typer medikamenter. Spør gjerne personalet til råds.

Beboerkonto/oppbevaring av kontanter

Alle pasienter og beboere i omsorgsboligene og sykehjemmet får tilbud om å opprette beboerkonto i SMN. Denne kan benyttes til småhandel på senteret, ved tilstelninger eller om du er på tur med ansatte. Beboerkontoen er et alternativ til oppbevaring av lommepenger selv.

Større regninger på frisør, fotpleie, klær eller andre store innkjøp skal betales av pårørende/verge.

Forsikring

Vi anbefaler deg å ikke medbringe verdifulle eiendeler, alternativt bør det tegnes særskilt forsikring. Vi gjør oppmerksom på at normal innboforsikring ikke dekker tap/skader på høreapparat og at det da bør tegnes egen forsikring for dette. Dersom brukeren er medlem i Hørselshemmedes Landsforbund har de egen forsikring som dekker blant annet tap av høreapparat etter 6 måneders medlemskap. Briller må også forsikres særskilt. Gjenstander som blir funnet i enheten og som vi ikke kjenner eieren av, vil bli oppbevart i enheten i 3 måneder før det overleveres annet egnet sted.

Brukerråd ved Zion helse- og velferdssenter

Brukerrådet er ett rådgivende organ for enhetslederen. I tillegg til enhetslederen skal det være 2-5 representanter fra pårørende/ brukere, og representanter fra ansatte. Brukerrådet er en arena for dialog, og det skal utveksles synspunkter, erfaringer, verdier og fagkunnskap for at tjenestekvaliteten skal bli basert på et bredest mulig grunnlag. Referat fra brukerråd blir lagt ut på enhetens nettside.

Pårørende

Aktivitet

Eiendeler

Historien til Zion helse- og velferdssenter

Søk om plass

Ta kontakt med helse- og velferdskontoret i din bydel for å søke om tjenester i kommunen. Er du usikker på hvilken bydel du tilhører, kan du se i kartet over bydelene.

Helse- og velferdskontoret tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilket behov for tjenester du har og fatter vedtak om tjenester. Du kan også ta kontakt for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende. 

Priser helse- og velferdssenter

Priser for å bo på helse- og velferdssenter

Hvilke tilbud får du på helse- og velferdssenteret?

Felles for alle helse- og velferdssenter i Trondheim kommune.

Behandlingstilbud

For deg som er avhengig av regelmessig tilsyn eller døgnkontinuerlig hjelp, kan det være aktuelt å bo ved et av våre helse- og velferdssenter. Her er det flere alternativ: Sykehjem, omsorgsbolig eller bokollektiv. Enkelte helse- og velferdssenter gir særskilte tilbud til blant annet eldre innvandrere, yngre demente, personer med psykiske lidelser, psykisk utviklingshemmede og døvblinde.

Hvis du har behov for korttidsopphold, kan helsehus være noe for deg. Snakk med helse- og velferdskontoret for å få tjenester tilpasset deg.

Dine rettigheter 

Du kan innrede med egne møbler og private gjenstander samt installere din egen telefon dersom du skal bo ved ett av våre helse- og velferdssenter over lengre tid.

Du kan forme din tilværelse som du ønsker så lenge det ikke det ikke går utover den behandlingen du får. Du må også ta hensyn til de andre som bor og oppholder seg i sykehjemmet.

Taushetsplikt

Alle ansatte ved sykehjemmet har taushetsplikt. Det vil si at de ikke kan gi informasjon om deg og din sykdom til utenforstående, dersom du ikke har gitt samtykke.  

Du har som hovedregel rett til å få vite hva legen skriver om deg i sykejournalen.

Klage

Dersom du mener det er kritikkverdige forhold ved sykehjemmet, kan du klage til fylkeslegen. Klagen skal først sendes til sykehjemmet og dersom du ikke får medhold, oversendes klagen til fylkeslegen.

Du har anledning til å be andre utenfor sykehjemmet om hjelp til å formulere klagen. Da må du i så fall gi et skriftlig samtykke som vedlegges klagen. Du kan også få hjelp og råd om dine rettigheter av ombud for helse, omsorg og oppvekst

Brukerråd

Alle enheter i Trondheim kommune har brukerråd. Les mer om generelle retningslinjer for brukerråd.

Aktvitører

Aktivitørene gir tilbud om aktivitet til brukere i kommunens helse- og velferdssenter og brukere i omsorgsboliger med utvidet hjelpebehov.

Aktiviteter:

  • Tilrettelegge for daglige/ukentlige aktiviteter
  • Tilrettelegge for større arrangement
  • Arrangere aktivitet i brukeres hjem/bolig
  • Arrangere aktivitet i fellesareal
  • Boveiledning

Aktivitørene samarbeider med blant annet aktivitetskoordinatorer, kulturverter, ansatte i helsehus, helse- og velferdssenter og omsorgsboliger, frivillige lag og organisasjoner og Trondheim Folkebibliotek.

Bydelskafé

Flere av byens helse- og velferdssenter har egne bydelskaféer. Disse er åpne for alle. Her får du kjøpt god og rimelig mat; alt fra en enkel kopp kaffe med litt å bite i til en skikkelig middag.

Infosenteret for seniorer

Infosenteret for seniorer er et tilbud for deg som er senior. Her vil du få informasjon om muligheter i seniortilværelsen, eller samtale om hverdagsliv og helse. Pårørende og helsepersonell kan også ta kontakt for råd, veiledning og informasjon.

Infosenteret for seniorer

Hjelp og støtte til deg som er pårørende

Jobb i helse

logo jobb i helse

Helsevesenet i kommunen byr på spennende jobbmuligheter. Kommunen trenger spesielt sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere.

Les mer om Jobb i helse

Kontaktinfo

Postadresse: Trondheim kommune, Zion helse- og velferdssenter, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Sentralbord (automatisk) ved Zion HVS: 72 54 20 00

Om linjen skulle være nede og du ikke kommer igjennom, forsøk ring 97 99 63 47

TK-kode: 023760

Sist oppdatert: 14.03.2023

023760

Gå til toppen

arrow_upward
A03-P1-EPI004