Hjem Helse og omsorgHelsestasjonBFT Østbyen helsestasjon

BFT Østbyen helsestasjon

Helsestasjon for gravide med bostedsadresse i østbyen.

Sirkus Shopping

Kontakt BFT Østbyen helsestasjon

Se kart

Informasjon om helsestasjonstilbudet under koronautbruddet

Har du vært utenfor Norge de siste 10 dagene? Da kan du ikke komme på helsestasjonen. Ring, eller send en e-post, så gjør vi ny avtale.

Vi tilstreber normal drift så lang det er mulig ut fra smittevernhensyn. Helsestasjonen skal være en trygg plass å komme og vi har stort fokus på hygiene og kommer til å holde noe avstand der det er mulig. Vi har planlagt driften slik at dere slipper å vente mange på et venterom.

  • Gravide, barn eller foreldre som er i karantene, har symptomer på sykdom eller er syke skal ikke komme på helsestasjon. Det kan gjennomføres konsultasjonen via telefon eller video

  • Av hensyn til smittevern kan partner til den gravide ikke delta på svangerskapskonsultasjonene. I enkelte tilfeller kan partner delta, men da kun etter avtale med jordmor. Barn kan bare følges av en forelder/voksen så fremt det ikke er særlige behov som gjør at to må følge barnet. Ved første barselbesøk på helsestasjonen kan partner delta. 

  • Ingen søsken skal være med på helsestasjonen. 

  • Hjemmebesøk vil i noen tilfeller erstattes med konsultasjon på helsestasjonen. Dette avtales individuelt med de nybakte foreldrene på telefon i forkant.

Ved spørsmål til jordmor eller helsesykepleier, send en e-post til din helsestasjon. Merk e-posten med "til jordmor" eller "til helsesykepleier". Disse besvares fortløpende.

For spørsmål om korona, kontakt koronatelefonen.

Ofte stilte spørsmål om timer og drift ved helsestasjonen under koronautbruddet

Hvilke endringer er det i helsestasjonsoppfølgingen av barn?

For å redusere smittespredning må vi ha en drift som sikrer at ikke mange er på venterommet samtidig. 

Kort informasjon om drift og endringer: 

  • Alle legeundersøkelser går som normalt. 
  • Konsultasjoner til helsesykepleier går som normalt med unntak av enkelte konsultasjoner som blir en telefon/videokonsultasjon med helsesykepleier. 
  • Barn med sykdommer eller funn som gjør det nødvendig å komme på time vil beholde sine timer. Har dere en bekymring for barnets utvikling. Ta kontakt! 
  • Gruppekonsultasjoner er avlyst, digitalt tilbud sendes ut til foreldre.

De av dere som fikk avlyst 2 og 4 års timer i mars til medio mai, vil få ny time. Vi kaller inn fortløpende.

Kan vi komme på helsestasjonen uten oppsatt time?

Nei dessverre. Helsestasjonen er kun åpen for de med oppsatt time. Men helsestasjonen er fortsatt et lavterskeltilbud. Kontakt oss på e-post eller telefon så får du snakke med en helsesykepleier eller jordmor. 

Er det trygt å komme på helsestasjonen?

Helsestasjonen har fokus på hygiene. Vi utfører økt renhold og håndvask mellom hver konsultasjon. Vi deler ingen leker og det er lavt antall personer på venterom. Vi holder en avstand der vi kan, men må komme tettere på under vaksinering. Ditt ansvar er å bli hjemme om du har symptomer på luftveisinfeksjon. Du må utføre hånddesinfeksjon når du kommer til oss. Har du eller ditt barn nedsatt immunforsvar og eller er i en av risikogruppene for alvorlig forløp med Covid-19, ber vi deg kontakte oss på telefon/e-post så finner vi en løsning for trygg oppfølging.

Jeg har født et barn, hvordan vil jeg bli fulgt opp?

Alle nyfødte følges av oss. Dere vil bli kontaktet av både jordmor og helsesykepleier i løpet av de to første dagene etter hjemreise fra føde-/barselavdelingen. Dersom dere har koronasmitte i familien vil dere bli fulgt via telefon og videokonsultasjoner. Dere vil også få låne en vekt og få veiledning for hvordan veie barnet.

Må jeg komme til timen som er satt opp?

Barn har rett på helsekonsultasjoner og foreldre plikt til å delta på disse. Dersom du har fått time på helsestasjonen ønsker vi at du møter som avtalt, såfremt dere er friske. På grunn av koronapandemien har helsestasjonen mindre tilgjengelige timer.  Det er ikke ønskelig at dere bytter timen som er satt opp. Ved ønske om å bytte tidspunkt vil det medføre ventetid, som igjen fører til at barnet blir forsinket med vaksinene sine.  

Når skal jeg IKKE komme på helsestasjonen?

Dersom du svarer JA på følgende spørsmål skal du IKKE komme på oppsatt time.

1. Har du eller noen i familien din fått påvist smitte med koronavirus, og er satt i karantene eller isolasjon?

  • Da kan du dessverre ikke komme på time.Timen din blir avlyst og du vil få en telefonkonsultasjon.

2. Har du vært utenfor Norge de siste 10 dagene?

  • Da kan du ikke komme på helsestasjonen slik situasjonen er nå. Ring, eller send en e-post, så gjør vi ny avtale.

3. Har du symptomer fra luftveiene? 

  • Symptomer fra luftveiene kan være forkjølelse, hoste, feber eller tungpustethet. 
  • Da kan du dessverre ikke komme på time.Timen din blir avlyst og du vil få en telefonkonsultasjon.
  • Ta kontakt med din fastlege eller legevakt 116117 hvis du føler deg så syk at du trenger helsehjelp. 

Jeg har spørsmål om min eller mitt barns helse knyttet til koronasmitte, kan jeg kontakte helsestasjonen?

Dersom du har spørsmål om ditt eller ditt barns oppfølging på helsestasjonen kan du kontakte oss. Dersom du har spørsmål om koronasmitte, sykdom og om du skal testes finnes det flere steder å henvende seg. Se her for mer informasjon om hvor du kan henvende deg.

Her finner du råd om korona til gravide og ammende: Råd til gravide og ammende.

Her finner du råd om korona til foreldre, barn og unge: helsenorge.no: Råd til foreldre, barn og unge og fra Folkehelseinstituttet: Råd og informasjon om spørsmål som berører barn og unge i forbindelse med det nye koronaviruset (covid-19).

 Oversikt over ulike støttetjenester

Åpningstider

Ordinære åpningstider 

Mandag til torsdag, kl. 08.30 - 15.00.
Fredager: Konsultasjoner etter avtale. 

Telefontid:

Mandag-fredag 08.30-11.00 og fra 12.15-14.30. 

I perioder, selv i telefontid, vil telefonen kunne være ubetjent.

Send oss en e-post og vi vil svare fortløpende til: jordmortjenesten@trondheim.kommune.no.

For å overholde smittevern vil konsultasjonene bli litt kortere enn normalt, slik at vi får vasket mellom hvert besøk.

Helsestasjonene i Trondheim tar i bruk digital post, les her for informasjon

I løpet av 2019 vil posten til dere fra helsestasjonen bli sendt digitalt i stedet for på papir.

Slik opprettes digital postkasse:

  • Du kan velge enten digipost eller e-boks som din digitale postkasse.

  • Det er gratis å opprette og bruke postkassen

  • Du må åpne postkassen innen to virkedager, ellers vil en sentral utskriftstjeneste sørge for utskrift av brevet på papir i posten.

  • Er ikke digital postkasse tilgjengelig, vil brevet automatisk bli skrevet ut og sendt som post.

  • Dersom du ikke ønsker digital post, kan du reservere deg ved Kontakt- og reservasjonsregisteret (eller ringe 800 30 300)

Les mer på www.norge.no/nb/velg-digital-postkasse

Jordmortjenesten

Kvinnen kan velge selv om hun vil gå til oppfølging hos jordmor, fastlege eller en kombinasjon av disse under svangerskapet. Vi oppfordrer deg til å bestille time til jordmor eller fastlege så tidlig som mulig. Du vil få avtale med jordmor innen 1-2 uker. 

Dersom du har sykdommer som krever medisinsk behandling eller har hatt tidligere alvorlige komplikasjoner i svangerskapet, bør du ta første kontroll hos egen fastlege. 

Her kan du lese om svangerskapstilbudet i Trondheim kommune og få informasjon om fødsel- og barseltid.

Trondheim kommune er inndelt i fire bydeler. Du kan se her hvilken bydel og helsestasjon du tilhører.

Alle tilbys henvisning til ultralydundersøkelse mellom uke 18-20 ved St. Olavs hospital. Det er anbefalt, etter nasjonale retningslinjer, svangerskapskontroller i ca uke 6-12, (18-20 ultralyd St. Olavs hospital) 24, 28, 32, 36, 38 og 40. 

Konsultasjoner omfatter:

  • helseundersøkelser
  • prøvetaking
  • samtaler
  • veiledning
  • rådgivning

Konsultasjonstid første gang du møter jordmor er ca 45-60 minutter, de øvrige konsultasjoner er 30 minutter (avkortet under koronapandemien).

Svangerskapskontrollene er gratis.

De aller fleste kvinner bør få tilbud om jordmorledet oppfølging i svangerskapet, mener forskere, les artikkelen "Mor og barn tjener på jordmor-oppfølging" (27.08.13) fra forskning.no. 

Etter at barnet er født er det helsesykepleier som følger barnet og familien videre. Les mer om våre helsestasjoner

Ansatte

Jordmødre

Jordmor/fagansvarlig jordmor Monica Wold Gustafson

Jordmor Ingunn Sylte Kolset

Jordmor Katja Solem

Jordmor Britt Cathrine Bråten

Jordmor Renate Nielsen

Sekretær

Karin Thrana

Kontaktinfo

Postadresse: Trondheim kommune, BFT Østbyen helsestasjon, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Holder til i lokaler på Sirkus Shopping, 4. etg. (Toppen helsesenter).

Telefon: 906 21 135. 

E-post: jordmortjenesten@trondheim.kommune.no

 

 

Sist oppdatert: 09.09.2020

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI006