Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hvis du er vanskeligstilt på boligmarkedet og har behov for hjelp til å finne bolig eller til å bli boende, kan kommunen hjelpe deg.

Innhold

Hva kan du få hjelp til?

  • søke etter bolig du kan leie
  • søke bostøtte og andre tjenester knyttet til bolig
  • veiledning i personlig økonomi
  • veiledning for ikke å miste boligen du bor i
  • veiledning og bistand til å mestre å bo
  • søke lån og tilskudd til kjøp, utbedring eller refinansiering av bolig
  • søke lån og tilskudd til tilpasning av bolig på grunn av alder eller funksjonsnedsettelser
  • skaffe bolig med tilpasninger og hjelpetiltak hvis du trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller andre årsaker
  • annen veiledning om bolig

Hvem kan søke?

  • personer med lovlig opphold i Norge
  • personer som ikke har et sted å bo, som står i fare for å miste boligen sin eller som har en bolig som ikke er egnet til å bo i
  • personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hvis du er student eller du kan skaffe leid bolig selv eller spare til kjøp av bolig på egen hånd, er du ikke i målgruppa for hjelp til å skaffe eller beholde bolig.

Slik søker du

Det er ikke behov for en skriftlig søknad. Har du en kontaktperson hos NAV eller Helse- og velferdskontoret, ta kontakt med denne, eller ta kontakt med NAV- eller Helse- og velferdskontoret i den bydelen du bor i. 


NAV Falkenborg
Peder Falcks veg 31A
7044 TRONDHEIM
55 55 33 33

NAV Lerkendal:
Sorgenfrivegen 13
7031 TRONDHEIM
55 55 33 33

Helse- og velferdskontor Falkenborg
Peder Falcks veg 31A
7044 TRONDHEIM
72 54 15 00

Helse- og velferdskontor Lerkendal
Sorgenfrivegen 13
7031 TRONDHEIM
72 54 64 00

Hva skjer etter at du har søkt?

Når søknad er behandlet, får du et skriftlig vedtak. I vedtaket står det hvilken hjelp du får og hvor lenge vedtaket varer.

Klage

Hvis du er uenig i vedtaket kan du klage. Klagefrist er tre uker fra du har mottatt vedtaket. I klagen må du skrive hva du klager på og informere om eventuelle nye opplysninger. Send klagen til det kontoret som har gitt deg vedtaket. Informasjon om mulighet for å klage og hvordan du gjør det, står i vedtaket. Det er Statsforvalter i Trøndelag som klageinstans.

Trenger du hjelp til å klage, kan du kontakte:
Ombud for helse-, omsorg- og oppvekst i Trondheim kommune.

Nyttige lenker

 

Sist oppdatert: 20.02.2025

Fant du det du lette etter?