Hjelp til å skaffe eller beholde bolig
Hjelp til å skaffe eller beholde bolig
Hvis du er vanskeligstilt på boligmarkedet og har behov for hjelp til å finne bolig eller til å bli boende, kan kommunen hjelpe deg.
Innhold
Hva kan du få hjelp til?
- søke etter bolig du kan leie
- søke bostøtte og andre tjenester knyttet til bolig
- veiledning i personlig økonomi
- veiledning for ikke å miste boligen du bor i
- veiledning og bistand til å mestre å bo
- søke lån og tilskudd til kjøp, utbedring eller refinansiering av bolig
- søke lån og tilskudd til tilpasning av bolig på grunn av alder eller funksjonsnedsettelser
- skaffe bolig med tilpasninger og hjelpetiltak hvis du trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller andre årsaker
- annen veiledning om bolig
Hvem kan søke?
- personer med lovlig opphold i Norge
- personer som ikke har et sted å bo, som står i fare for å miste boligen sin eller som har en bolig som ikke er egnet til å bo i
- personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde bolig
Hvis du er student eller du kan skaffe leid bolig selv eller spare til kjøp av bolig på egen hånd, er du ikke i målgruppa for hjelp til å skaffe eller beholde bolig.
Slik søker du
Det er ikke behov for en skriftlig søknad. Har du en kontaktperson hos NAV eller Helse- og velferdskontoret, ta kontakt med denne, eller ta kontakt med NAV- eller Helse- og velferdskontoret i den bydelen du bor i.
NAV Falkenborg
Peder Falcks veg 31A
7044 TRONDHEIM
55 55 33 33
NAV Lerkendal:
Sorgenfrivegen 13
7031 TRONDHEIM
55 55 33 33
Helse- og velferdskontor Falkenborg
Peder Falcks veg 31A
7044 TRONDHEIM
72 54 15 00
Helse- og velferdskontor Lerkendal
Sorgenfrivegen 13
7031 TRONDHEIM
72 54 64 00
Hva skjer etter at du har søkt?
Når søknad er behandlet, får du et skriftlig vedtak. I vedtaket står det hvilken hjelp du får og hvor lenge vedtaket varer.
Klage
Hvis du er uenig i vedtaket kan du klage. Klagefrist er tre uker fra du har mottatt vedtaket. I klagen må du skrive hva du klager på og informere om eventuelle nye opplysninger. Send klagen til det kontoret som har gitt deg vedtaket. Informasjon om mulighet for å klage og hvordan du gjør det, står i vedtaket. Det er Statsforvalter i Trøndelag som klageinstans.
Trenger du hjelp til å klage, kan du kontakte:
Ombud for helse-, omsorg- og oppvekst i Trondheim kommune.
Nyttige lenker
Sist oppdatert: 20.02.2025