Skolebygninger i Trondheim
Skolebygninger i Trondheim
Innhold
Skolerapport fra Byantikvaren
Rapporten gir en kulturhistorisk oversikt
Om rapporten
Trondheim kommunes skolebygninger representerer store kulturhistoriske og arkitektoniske verdier.
De eldste bygningene som fortsatt er i bruk som skoler, er godt over 100 år. Enda eldre skolebygninger har fått nye funksjoner, men tilhører fortsatt skolehistorien.
Estetisk og arkitekturhistorisk er et vidt spekter representert - fra den fådelte bygdeskolen til det senmodernistiske idealet om skolen som et bymiljø med gater og torg.
Krav til nye arbeidsformer og en markert økt interesse for miljømessig sunne bygninger har i den senere tid gått hardt ut over kulturhistorisk og arkitektonisk verdifull skolebebyggelse.
Dette har vært en særlig grunn til å foreta en registrering og antikvarisk klassifisering av denne bebyggelsen som et middel til å finne hvilke bygninger og anlegg som bør prioriteres bevart.
Skolerapporten ble laget av Byantikvaren i 2003.
Slik omtales skolene
- Skolens beliggenhet vises på trondheimskart på førstesiden.
- Situasjonskart viser selve skoleanlegget markert grått. Enkeltbygninger er nummerert.
- Egen side med informasjon om skoleanlegget og en liten tabell med oversikt over de enkelte skolebygningene. Her er også en verdiklassifisering.
Vernestatus på skolebygninger
For oppdatert vernestatus på skolebygninger se:
Skolerapporten viser antikvarisk verdiklassifisering (A, B og C) fra 2003. Det er noen endringer siden den gang.
Kulturminnekartet viser oppdatert situasjon:
- Klasse A, B, C og fredninger
- Om området er regulert til bevaring
- Om området er en hensynssone kulturmiljø i Kommuneplanens arealdel
Last ned rapporten
Rapporten består av seks deler(pdf), som lastes ned hver for seg:
1 Forord og innledning
Forord, Skolen og bygningene. Kort historikk
2 Berg-Eberg
3 Flatåsen - Markaplassen
4 Nardo - Solbakken
5 Spongdal - Åsveien
6 Litteratur, Skoleoversikt
Lenke til skolerapport fra 1926
"TRONDHJEMS FOLKESKOLE, skolens bygninger 1754-1926" av skoleinspektør Ole Konrad Ribsskog.
Sist oppdatert: 08.04.2024