Bil

Parkering, priser og betalingsmuligheter for deg som kjører bil.

Hvor kan jeg parkere?

Blå parkeringsskilt

Du kan parkere på offentlige parkeringsplasser der det er skilt med informasjon om at du må betale avgift.

Blått parkeringsskilt med hvit P.

Hvitt parkeringsskilt med svart P.

Plassene har blå skilt med hvit P, eller hvite skilt med svart P.

Underskilt

Hovedskiltet kan ha underskilt som viser at du må betale avgift og maks varighet på parkeringen.

Underskilt med teksten Mot avgift

Underskilt med teksten Maks 2 timer mot avgift

Andre underskilt kan spesifisere klokkeslettene for når du må betale avgift og maks varighet på parkeringen.

Underskilt med klokkeslett i svart tekst, som viser tidspunkt på ukedager, svart tekst i parentes, som viser tidspunkt for lørdager, og rød tekst, som viser tidspunkt for søndager og andre helligdager.

Underskilt med klokkeslett og teksten maks 2 timer mot avgift

Da gjelder skiltet kun i tidsrommene som står på skiltet.

  • Sorte tall: Mandag til fredag, for eksempel 08-20
  • Sorte tall i parentes: Lørdag, for eksempel (08-20)
  • Røde tall: Søndag, helligdag og offentlig høytidsdag, for eksempel (13-20)

Dersom du parkerer utenfor klokkeslettene som er spesifisert på underskiltet, kan du parkere uten å betale avgift.

Følg med på skiltingen

Hvis du parkerer langs en offentlig vei eller på et offentlig regulert område, må du å se etter nye skilter i gata minst én gang i døgnet. Vi bruker skilting for å varsle om endringer i parkeringsbetingelsene, eller for å gi beskjed om at du må flytte bilen.

Du har plikt til å forvisse seg om at du har parkert lovlig etter vilkårene som gjelder på stedet. Dette innebærer en aktiv undersøkelsesplikt.

På parkeringsplass på offentlig ferdselsåre må fører og eier av motorvognen senest 24 timer etter at parkeringsregulerende skilt er satt opp, rette seg etter skiltet.

Parkeringsregisteret

Parkeringsregisteret er et landsdekkende register over parkeringsområder med vilkårsparkering og viser hvem som er ansvarlig for disse.

I parkeringsregisteret vil du blant annet finne informasjon om:

  • antall avgiftsbelagte og avgiftsfrie parkeringsplasser
  • antall ladeplasser for el-bil og parkeringsplasser reservert forflytningshemmede
  • plassering av billettautomater
  • hvem som håndhever parkeringsområdet

Informasjon om parkeringsområder og de som tilbyr vilkårsparkering.

P-hus og annen privatrettslig parkering

Hvis du ønsker å parkere i P-hus eller på privat grunn, kan du få mer informasjon på Parkopedia.

Trondheim parkering tilbyr ikke parkering i P-hus og på privatrettslige plasser.

Hva koster det å parkere?

Du må betale avgift for å parkere på offentlige parkeringsplasser der det er skiltet.

Avgiftstid og pris varierer i ulike soner.

Midtbyen og indre sentrumsområder (progressiv takst)

  • 37 kroner for 1 time
  • 81 kroner for 2 timer
  • 134 kroner for 3 timer

Ytre sentrumsområder

  • 30 kroner per time

St. Olavs hospital

  • Ved akutten: 37 kroner per time
  • Øvrige områder: 37 kroner for 1 time, 81 kroner for 2 timer og 134 kroner for 3 timer

Solsiden (Beddingen) og Trondheim sentralstasjon

  • 37 kroner per halvtime

Hvordan betaler jeg?

Du kan betale med app på mobilen, med tekstmelding (sms), eller på automat.

SmartPark-appen

Med SmartPark betaler du kun for tiden du står parkert. Du kan laste ned SmartPark gratis.

SmartPark på App Store for iPhone

SmartPark på Google Play for Android-telefoner

Du kan stoppe og forlenge parkeringen uten å gå tilbake til kjøretøyet, og du blir varslet når parkeringstiden nærmer seg utløp.

Tekstmelding (SMS)

Hvis du betaler med SMS, vil mobilabonnementet ditt bli belastet med parkeringsavgiften.

  • Send TP START <sonenummer> <registreringsnummer> <antall minutter> til 2380.
  • Eksempel: TP START 7400 VF12345 60

Husk å skrive registreringsnummeret i ett, uten mellomrom mellom bokstaver og tall.

Parkeringsautomater

Parkeringsautomatene tar kontant og kortbetaling, som Visa og Mastercard. Du taster inn registreringsnummer når du betaler.

Automatene skriver ikke ut billett og du slipper å gå tilbake til kjøretøyet for å legge billett i frontruta.

Du må aktivt trykke for kvittering etter betaling er gjennomført.

Bot

Du kan få bot av flere grunner

  • Det er ikke funnet noen gyldig elektronisk registrering av at du har parkert via appen SmartPark, automat eller SMS.
  • Den elektroniske registreringen har utløpt.
  • Det er tastet feil registreringsnummer i app, automat eller sms.
  • Det er betalt i feil takstsone.
  • Parkert utenfor skiltet p-plass
  • Parkert i strid med gjeldende skilting

Se mer informasjon om ulike typer bøter.

Lurer du på hvorfor du har fått bot?

Du finner all informasjon du trenger på selve bota.

Du kan se bilder vi har tatt i saken ved å skanne QR-koden på bota, eller ved å logge inn.

Trondheim parkering sitt system for bøter og gebyr

Betaling

Slik betaler du bota

Klage

Hvordan klage på bot