Nye nettsider

Sist oppdatert: 29.08.2018

Brukerne har stått i sentrum i utviklingen av nye www.trondheim.kommune.no. Målet har vært at nettstedet skal fremstå oversiktlig, moderne og med høy grad av selvbetjening.

Lett å bruke

Under arbeidet med det nye nettstedet, er det blitt gjennomført fem bruker- og spørreundersøkelser på det gamle nettstedet. Dette for å øke brukertilfredsheten og gjøre tjenestene mer tilgjengelige.

Den nye profilen fremstår som helhetlig, og omfatter alle sider. Nye navigasjonsmenyer til venstre på sidene, gjør det mulig for brukerne å navigere seg fram til ønsket informasjon.

- Fordi det er viktig for oss at alle brukerne skal kunne finne fram på best mulig måte, er nettsidene universelt utformet, tilpasset alle plattformer og intuitive i bruk. Dette gjør det mulig å nå alle målgruppene gjennom en og samme løsning, sier nettredaktør Ingri Furuly Eriksen ved Kommunikasjonsenheten i Trondheim kommune.

Bedre språk

Tradisjonelt sett har mye offentlig informasjon vært preget av tungt og byråkratisk språk. Trondheim kommune ønsker gjennom de nye nettsidene å formidle informasjon på en måte som er forståelig for alle. I forkant av lanseringen har alle kommunens nettpublisister deltatt på publiseringskurs, blant annet for å utvikle et klarere språk.

- Kommunen har mye god informasjon å bidra med, og det er viktig at alle får muligheten til å bli kjent med dens tjenester, egne muligheter, rettigheter og plikter, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Fagerholt, som er prosjektleder for Klart språk i kommunen.

Satser på digital kommunikasjon

De nye nettsidene er et av mange prosjekter i det kommunale programmet Digitalt førstevalg, hvor målet er at digital samhandling skal være innbyggernes og næringslivets førstevalg i kommunikasjonen med kommunen.

Dersom du oppdager feil eller mangler på de nye nettsidene, eller ikke finner den informasjonen du er ute etter, er det fint om du gir oss beskjed. Du kan for eksempel bruke funksjonen ”Fant du det du lette etter?”, som er tilgjengelig på alle sider. Send oss også gjerne spørsmål og tilbakemeldinger på .