Anleggsgartnerlærling

- Det er jo alltids litt skummelt å starte med noe nytt, men som nyansatt ble jeg godt tatt i mot, sier Kjerstin.

Sist oppdatert: 23.08.2023

Navn: Kjerstin Granås
Alder: 19
Stilling: Lærling, anleggsgartner
Hvor: Bydrift
Fartstid: 1 ½ år
Faglig bakgrunn: VG1 naturbruk, VG2 anleggsgartner og idrettsoperatør

Jobben som anleggsgartnerlæring

- Vår jobb i Bydrift handler om drift og vedlikehold av alle byens grønne rom. Målet er å tilrettelegge for trivelige omgivelser utendørs i byen vår. Som lærling får jeg være med på alt det daglige vedlikeholdet. Vi gjør veldig mye forskjellig. Vi planter trær, vanner isbaner, beskjærer trær, setter ned stein, oppretter og vedlikeholder grøntarealer, for å nevne noe. Vi står også for innkjøp av sommerblomster som får etablere seg i potter innendørs før vi planter de ute, forteller Kjerstin.

Motivert til å lære

Hvilke egenskaper er viktige i en jobb som din?

- Som lærling er det svært viktig å være interessert i det man skal drive med, og at man er motivert til å lære og til å gjøre en god jobb. Så handler det å være lærling også om mer enn bare å jobbe, ettersom vi også må dokumentere det vi gjør, og gjøre forberedelser til fagprøven. Det er mye informasjon som skal tas inn i løpet av to år, så det er viktig å skrive ned mye for å ha kontroll.

Som anleggsgartner generelt så tenker jeg det viktigste er å trives med å jobbe utendørs sammen med andre, og å være kreativ.

Trives best utendørs

Hvis du tenker på arbeidshverdagen din, er det noe som skiller seg ut spesielt?

- Noe av det aller beste med jobben min er at dagene mine er varierte, arbeidsoppgavene våre følger sesongene. I tillegg trives jeg veldig godt med å jobbe utendørs. Klart er det noen få dager hvor jeg er misunnelig på de som jobber innendørs, men det er ikke ofte. Hvis vi har hatt regn sammenhengende i fjorten dager, så kanskje, men vanligvis trives jeg best ute, sier Kjerstin.

Stor variasjon i jobben

Hvordan er det å jobbe i Trondheim kommune?

- Det er jo alltids litt skummelt å starte med noe nytt, men som nyansatt ble jeg godt tatt i mot. Jeg har fått jobbe innenfor svært forskjellige fagområder i tiden som lærling, og jeg har blitt kjent med mange folk. Jeg setter pris på at det er så stor variasjon i hvor jeg jobber, og hvem jeg jobber med. Så har jeg også blitt overrasket over hvor bred kompetanse som finnes i organisasjonen. Her er det folk med masse ulike bakgrunner.

Foto av anleggsgartnerlærling Kjerstin Granås i utendørs arbeidssituasjon

- Det var en kamerat som fikk meg til å søke på lærlingplass i kommunen. Jeg har ikke angret ett sekund. Jeg har lyst til å videreutdanne meg, og det å jobbe som lærling i kommunen gir meg et godt grunnlag for det jeg vil gjøre videre, avslutter Kjerstin.

Trondheim kommune er en trygg arbeidsplass hvor det man gjør har betydning for mange. Her er det variert arbeid med mange interessante folkemøter.