Felles strategi under maidagene

Ungdommer har hatt som tradisjon å samles på ulike steder i Trondheim i maidagene. De største uorganiserte samlinger har funnet sted natt til 1. mai og natt til 17. mai. I vår vil det ikke bli mulig å samles på denne måte. Ungdom kan fortsatt kunne oppholde seg i det offentlige rom, så sant de overholder smittevernreglene.

Sist oppdatert: 21.02.2022

Folkeliv på torvet i Trondheim.
Politiet og Trondheim kommune advarer mot store folkeansamlinger i maidagene. Bildet er fra en tidligere anledning.

Det er veldig viktig at foresatte informerer sine unge om de regler som er anbefalt, og at de unge selv følger anbefalingene. For at vi alle skal kunne komme raskt tilbake til en normalsituasjon er oppfølging av smittevernreglene avgjørende. De fleste ungdommer i Trondheim har håndtert situasjonen godt, men vi forstår at mange synes dette er vanskelig. Både politi og kommune håper alle vil bidra til å forhindre smittespredning og bidra til at færrest mulig blir smittet eller smitter andre.

Unngå ansamlinger

De råd som er gitt fra Helsemyndighetene og som må etterleves er:

• Hold to meters avstand til hverandre.
  • Unngå ansamlinger med flere enn 5 personer.
  • Vaske hendene ofte.
  • Ikke del drikke med hverandre.

Både politiet og barnevernet har observert samlinger av ungdom som  er bekymringsfull. Det er for mange samlet på samme sted, og dette medfører en økt risiko for smitte.

Mer politi ute

I maidagene vil både politiet og kommunalt ansatte være ute i et større antall enn på ordinære helger og dager. Observeres samlinger som betraktes som risikopreget, enten i form av antall eller grad av beruselse, vil det kunne medføre bortvisning. I utgangspunktet vil vi forsøke å varsle foresatte, som må påregne å hente sine ungdommer under 18 år.

Sentrum og Heimdal politistasjon har egne sider på Facebook og Instagram som det anbefales å følge. Her vil det bli gitt fortløpende informasjon om situasjonsbildet. Uteseksjonen har også en egen Facebook-side som kan følges.

Politiet og Trondheim kommune håper alle bidrar til at vi kan komme tilbake til normalsituasjon så raskt som mulig. Både foresatte og de unge selv må bidra til at våren blir så trygg som mulig.

Takk for hjelpen.

Politiet i Trondheim og Trondheim kommune