Mann fra Trondheim har fått påvist koronasmitte

En mann i 40-årene fra Trondheim har fått påvist smitte av koronaviruset. Han har vært på reise i Nord-Italia, og ble testet da han kom hjem til Trondheim sist helg.

Sist oppdatert: 05.01.2023

Pressekonferanse om koronaviruset
Trondheim kommune holdt pressekonferanse onsdag i forbindelse med det første bekreftede korona-tilfellet i Trondheim.

- Han har kun lette symptomer, og det er svakt utslag på testen, sier smittevernoverlege Eli Sagvik i Trondheim kommune.

Dette er det første bekreftede tilfellet med koronasmitte i Trondheim. Inntil tirsdag kveld hadde 33 personer testet positivt for korona i Norge. Det første kjente tilfellet var en kvinne fra Tromsø, som for en uke siden testet positivt. Hun hadde da kommet hjem fra en reise i Kina.

- Personen fra Trondheim er nå isolert i sitt eget hjem, og skal oppholde seg hjemme til han blir erklært smittefri. Det innebærer at han ikke går på jobb, bruker offentlig transport eller er sammen med andre. Både han og hans familie blir fulgt opp av helsevesenet, sier Sagvik.

Det jobbes nå med å kartlegge hvilke andre personer som kan ha vært eksponert for smitte i mannens omgangskrets. De som har hatt nær kontakt med den smittede, blir sykemeldt og skal være hjemme (hjemmekarantene).

- Med den utviklingen vi har vært vitne til i utbredelsen av koronaviruset, var det dessverre uunngåelig at vi får tilfeller i en stor by som Trondheim. Trondheim kommune iverksatte allerede i slutten av januar et apparat for å forberede oss på det som måtte komme. Vi er godt rustet til å håndtere dette, og arbeidet vil fortsette med full styrke så lenge det måtte være nødvendig, sier kommunedirektør Morten Wolden.

I Trondheim kommune fortsetter arbeidet for fullt med planlegging og tiltak i forbindelse med koronaepidemien. Så langt har vi gått gjennom planer og prosedyrer og etablert en beredskapsgruppe i kommunen. Denne gruppen forsterkes ytterligere i inneværende ukes, slik at en er godt forberedt på en eventuell videre spredning av sykdommen til vårt område.

Her finner du oppdatert info om spredningen av koronaviruset.