6. august: Nye smittetilfeller i Trondheim

To personer i Trondheim testet positivt på covid-19 torsdag 6. august. Totalt ble 292 personer testet.

Sist oppdatert: 22.02.2022

Illustrasjonsbilde av koronavirus

Den ene smittede er i 50-årene og sannsynligvis smittet i et grønt land. Vedkommende har moderate symptomer og er i isolasjon. Åtte personer er satt i karantene. Den andre er i 20-årene, har milde symptomer og er også i isolasjon. Denne personen har ukjent smittested. Totalt 59 personer er satt i karantene.

200 personer venter på test og vil bli testet i dag eller de nærmeste dagene. Torsdag fikk Trondheim kommune 357 henvendelser på koronatelefonen.

Torsdag ettermiddag ble det kjent at en ansatt ved Huseby barneskole fikk påvist covid-19. SFO-tilbudet ved skolen er stengt i dag for smittevask. Smittevernkontoret i Trondheim arbeider med smittesporing. Alle som kan ha vært i kontakt med vedkommende har blitt kontaktet av smittevernkontoret.

Treningssenteret Fresh Fitness i Trondheim ble varslet om at smittet person har trent ved senteret. De personene som har vært i nærkontakt med vedkommende har blitt kontaktet av smittevernkontoret.  Fresh Fitness har orientert sine medlemmer som har trent i samme tidsrom som den smittede har trent ved senteret og kunne vært smitteførende.

Smittede fra Hurtigruten

I dag, torsdag 6. juni, tok Trondheim kommune imot to pasienter fra hurtigruteskipet MS Midnatsol som har symptomer på covid-19.

De to passasjerene ble sendt i land mens skipet lå til kai i Trondheim, og følges nå opp av smitteverntjenesten i Trondheim og vi avventer prøvesvar. Ytterligere to i samme følge er satt i karantene i Trondheim. De har ikke symptomer på covid-19. Skipets øvrige passasjerer ble orientert om dette av skipets kaptein.

MS Midnatsol har etter rådføring med  Folkehelseinstituttet fått seile videre.

De passasjerene som inngår i samme reisefølge som de to som har symptomer, er satt i karantene om bord. Det dreier seg om tre personer. Ingen av disse tre har symptomer på covid19, i følge opplysninger kapteinen har gitt til skipets passasjerer.

Ytterligere en passasjer fra MS Midnatsol er satt i karantene om bord på grunn av symptomer. En person i nærkontakt med denne er også satt i karantene.

Samtidig har Trondheim kommune midlertidig stengt ned tilbudet på Hornemannsgården i Trondheim etter at en person med tilknytning til driften der har påvist korona-smitte. Smitteverntjenesten er koblet inn i arbeidet, og er i gang med smittesporing og nødvendige tiltak.

Tilbudet i Hornemannsgården vil bli åpnet igjen så snart vi har oversikt over situasjonen, og smittefaren er over.

Totalt er 366 påvist smittet av covid-19 i Trondheim siden smitteutbruddet i mars.