Nå er ni av ti voksne fullvaksinert

Torsdag nådde Trondheim det nasjonale målet om å få vaksinert 90 prosent av den voksne befolkningen.

Bilde av kvinne som får covid-test

Da hadde 148 499 personer i byen fått sin andre vaksinedose, nokså nøyaktig ni av ti innbyggere over 18 år. Nærmere 316 000 ganger har trondhjemmerne fått ei sprøyte med koronavaksine i arma.

- Dette er en milepæl for oss, og utrolig viktig i arbeidet med holde smitten nede, sier kommunedirektør Morten Wolden.

Sakte vaksinefart nå

Etter at vaksineringen på seinsommeren gikk i ekspressfart med opptil flere tusen vaksinerte hver dag, har det i oktober skrumpet inn til til maksimalt noen hundre daglig.

- Det er faktisk fortsatt en del som kommer for å få første dose, sier vaksinesjef Birgit Reisch.

Nesten alle aldersgrupper i byen ligger på langt over 90 prosent i vaksineoppslutning. Aller høyest er aldersgruppen 75-84, der 99,9 prosent er vaksinert med begge doser.

Høy smitte

Et skår i gleden er at Trondheim er en av byene som akkurat nå har høy smitte. Etter rekordmange tirsdag, falt smitten onsdag til 140 tilfeller.

- Jeg håper at etternølerne nå kjenner sin besøkelsestid og vaksinerer seg. Dermed bidrar de enda mer til å dempe smittespredning, sier Wolden.

Kommunedirektøren er samtidig full av lovord overfor byens befolkning og de mange tusen som har jobbet med å bekjempe pandemien.

Trondheim kommune åpnet mandag for tredjegangsvaksinering for folk over 65 år.

Smittetallene

140 smittede, 80 menn og 60 kvinner.

Aldersfordeling:

• 0-10 år: 31