Ikke lenger SMS fra kommunen ved positiv PCR-test

Trondheim kommune vil fra 3 februar ikke lenger sende SMS-melding til personer som har testet positivt på en PCR-test.

Kommunene er bedt om å ta i bruk systemer for selvregistrering av hurtigtester, hvor den enkelte kan registrere sin positive hurtigtest. Det er nå et større fokus på å overvåke antallet som rapporterer inn positiv hurtigtest. Med nye anbefalinger vil færre ha behov for å bekrefte prøvesvaret sitt med en PCR-test.

Personer som har en positiv PCR-test, og som ikke har registrert inn eventuell positiv hurtigtest dagene før PCR-test, bes nå selv om å registrere sin positive PCR- test i samme system som kommunen bruker for hurtigtester. Dette gjøres ved å logge inn via Min side på Trondheim kommunes nettsider. Denne endringen vil gi oss mer korrekte tall på antall smittede.

Du vil fortsatt få en SMS fra helsenorge når PCR- prøvesvaret ditt er klart. På helsenorge finnes også link til informasjonen du trenger ved en positiv test. Informasjon vil også ligge åpent på Min side og på Trondheim kommunes nettsider.

Sist oppdatert: 21.02.2022