Trondheim og Trøndelag søker om å bli European Region of Gastronomy 2022

Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim kommune søker om status som European Region of Gastronomy for 2022. Initiativet kom fra Visit Trondheim.

Sist oppdatert: 10.01.2023

Startskuddet har gått, og søknaden ble presentert i Brussel torsdag 10. oktober, i forbindelse med European Week of Regions and Cities, i samarbeid med Trøndelags Europakontor. Sammen med presentasjonen ble det servert smakebiter fra hele Trøndelag.

Søker om å bli European Region of Gastronomy 2022

Nå starter arbeidet med å fylle målene med innhold. Dette skal gjøres i tett samarbeid med aktørene i Trondheim og Trøndelag som jobber for en sterk matregion og matdestinasjon.

Trøndelag har et mål om å bli en sterk matregion i europeisk perspektiv, og Trondheim og Trøndelag har den siste tiden fått stor internasjonal og nasjonal oppmerksomhet som matregion og matdestinasjon. I mange år har det vært jobbet godt og strategisk med med dette for øye i hele Trøndelag gjennom forskning, rekruttering og utdanning, innovasjon og gründerskap, politiske og administrative prioriteringer og et samstemt partnerskap.

Det internasjonale nettverket IGCAT (International Institute of Gastronomy, Culture, Art and Tourism) samler europeiske regioner som jobber målrettet med mat. Gjennom dette nettverket kan man få status som European Region of Gastronomy, og Trondheim og Trøndelag søker for 2022.

Oi! Trøndersk Mat og Drikke og Visit Trondheim har utarbeidet søknaden i tett samarbeid med kommune og fylkeskommune.

I november vil en europeisk jury besøke Trondheim og Trøndelag før endelig beslutning om tildeling av status som European Region of Gastronomy 2022 foretas på nyåret.

Det er valgt ut fire mål for arbeidet:

Mål 1: Trondheim og Trøndelag skal samhandle godt for å bli en internasjonalt ledende matregion

Mål 2: Trondheim og Trøndelag skal øke verdiskapingen i den bærekraftige matproduksjonen gjennom å koble kunnskapsmiljøer og næringer.

Mål 3: Trondheim og Trøndelag skal bli en kjent og anerkjent internasjonal matdestinasjon.

Mål 4: Trondheim og Trøndelag skal bli ledende i landet til å rekruttere til matproduksjon og reiseliv.

Les om nettverket European Region of Gastronomy

Fant du det du lette etter?

Gå til toppen

arrow_upward