Å gruglede seg til første skoledag

Mandag strømmer forventningsfulle førsteklassinger til barneskoler over hele landet. 2177 av dem vil med mer eller mindre stødige skritt møte opp på skoler i kommunen vår.

Sist oppdatert: 13.08.2021

Førsteklassing som står på sparkesykkelen sin med tommelen i været utenfor Lade skole.
Herman er klar for livet som førsteklassing.

Det er mange spente 5- og 6-åringer som nå både gleder og gruer seg til skolestart. Det er en stor overgang og det flyr nok sommerfugler i alle størrelser rundt om i små mager de siste dagene før det braker løs.

Herman har lenge vært klar til å begynne på skolen og har testet ut SFO noen uker før skolestart. Nå gleder han seg til å synge på første skoledag og til å møte læreren og storebroren på skolen.

Hva gjør man på skolen da?
- Vi lærer å lese, har matte og er i gymsalen, svarer Herman som skal begynne på Lade skole.

Spente rektorer og lærere

Rundt om i kommunen vår venter spente lærere og rektorer på å ta imot årets nykommere og gleder seg over at dørene åpnes på grønt nivå.

På Ila skole legges siste hånd på verket før portene åpnes på mandag og rektor Trude Charlotte Mathiesen er spent.

- Vi gleder oss veldig til å ta imot ungene på grønt nivå igjen og ungene gleder seg til å kunne leke sammen i skolegården på tvers av trinnene, sier Trude.

Trude Mathisen

Ila skole vant i 2016 Dronning Sonjas skolepris og som alle andre år jobbes det målrettet mot et trygt og godt skolemiljø også i år.

- Barneskolen er jo den som har ungene lengst. Så vi blir jo så utrolig godt kjente med både ungene og foreldrene, sier Trude.

Både lærerne og personalet snakker med glede om barn de har truffet som har sluttet på skolen for lenge siden, forteller Trude.

- Det skapes relasjoner som følger oss livet ut, sier en rørt rektor som forteller at hun nylig ble stoppet på Nordre av en ung mann som nå studerer på Universitetet i Oslo.
“Hei Trude, husker du meg?
Og det gjorde hun.

Årets høydepunkt

Rundt 60 førsteklassinger skal inn portene på Ila skole på mandag, en begivenhet rektoren omtaler som årets høydepunkt.

Det er spesielt både for lærerne, førsteklassingene og foreldrene å stå på gårdsplassen med sommerfugler i magen og følelser som enkelte ganger tar helt overhånd. Tilbake på Lade er Herman rolig og har planen klar.

- Jeg tror det blir bra å gå på skolen, sier han med et smil.

Oppvekst og utdanning