- Trondheim ønsker å ta i bruk Helseplattformen så fort som mulig

Trondheim kommune er innstilt på å ta i bruk den nye journalløsningen Helseplattformen så fort det lar seg gjøre. Styret ved St. Olavs hospital har i dag, 27. april, vedtatt å utsette innføringen ved sykehuset til medio september.

Sist oppdatert: 27.04.2022

Foto av helse- og velferdsdirektør Wenche Dehli
- Trondheim kommune ønsker å lansere Helseplattformen 7. mai til tross for at St. Olavs hospital har valgt å utsette sin lansering, sier Wenche Dehli.

- Vi mener løsningen er forsvarlig og føler oss trygge på at Helseplattformen AS vil legge til rette for at vi kan gå på lufta alene, sier helse- og velferdsdirektør Wenche Dehli i Trondheim kommune.

Planen var at Trondheim kommune og St. Olavs hospital skulle være de første til å ta i bruk den nye felles journal- og samhandlingsløsningen fra 30. april. I forrige uke vedtok styret i Helseplattformen å utsette produksjonssetting med en uke. Styret i Helseplattformen AS er nå tydelig på at alle kritiske feil er rettet, og at tilgangsstyringa er kvalitetssikret nok.

Gjør nødvendige endringer

Helseplattformen AS vil nå gjøre de nødvendige endringer slik at Trondheim kommune kan gå på lufta alene. Oppstartsdato blir avklart før helga. Det er et sterkt ønske fra kommunen å kunne starte opp fra 7.mai.

- Vi har testet løsningen så godt det lar seg gjøre og rettet alle feil som er oppdaget. Så må vi som alle andre som tar i bruk en ny journalløsning være forberedt på at det kan oppstå noe plunder og heft i starten. Det vil ta tid for alle ansatte har blitt drevne i løsningen. Men Trondheim kommune har satt inn tiltak for å gjøre organisasjonen i stand til å takle innføring til tross for sykefravær og pandemi. Vi har tatt disse kostnadene fordi det har vært viktig for oss, sier Dehli.

Felles løsning

Helseplattformen er en felles journal- og samhandlingsløsning for sykehusene, kommunene og fastlegene i Midt-Norge. Trondheim kommune eier 40 prosent av selskapet Helseplattformen AS, Helse Midt-Norge eier resten. Med Helseplattformen får pasientene en journal som følger dem i alle møter med helsetjenesten.

Les også om saken på Helseplattformens nettsider

Helse og velferd