Fartein Horgar er den nye bykunstneren

Trondheim kommune har utropt forfatteren Fartein Horgar til ny bykunstner for 2024. Han mottok bykunsterstipendet av ordfører Kent Ranum onsdag kveld. Stipendet er på 250 000 kroner. I tillegg ble det delt ut en rekke andre kulturstipender.

Sist oppdatert: 20.11.2023

Foto av Fartein Horgar med diplom og blomsterbukett etter prisutdelingen.
Her er Trondheims nye bykunstner - Fartein Horgar.

- Jeg er veldig ydmyk. Jeg har jo ikke helt vent meg til å være kunstner, og nå skal jeg være Trondheims bykunstner. Det er stort, sa Horgar under utdelingen onsdag kveld.

Fartein Horgar er en trøndersk forfatter med et langt og variert forfatterskap. Han har skrevet dikt, romaner, sakprosa og reiseskildringer som har gjort ham kjent innenfor litteraturens verden.

Han debuterte med poesiboken "Nattedikt og morgenhud" i 1980, og gjennom 43 år har han publisert hele 27 verk.

Forfatter og nattevakt

I 40 år har han kombinert arbeidet i forfatterskapet med nattevakter på psykiatrisk sykehus, noe som har resultert i 20 bøker. I tillegg til sitt forfatterskap er han også en dyktig musiker, og spiller mandolin, banjo og bass. Han har samarbeidet med trønderske jazzmusikere innenfor sjangeren jazz/poesi, og har deltatt i prosaopplesninger med sin egen bluegrass-gruppe.

Det er også verdt å merke seg at Fartein Horgar har en unik forbindelse til kolonihistorien, da han vokste opp på Madagaskar da landet fremdeles var en fransk koloni. Dette har inspirert ham til å arbeide med et trebinds romanprosjekt som utforsker temaene kolonialisme og rasisme på en dyptgående måte.

For åttende gang

Trondheim kommunes bykunstnerstipend deles ut for åttende gang. Bykunstnerstipendet er både en anerkjennelse og et insentiv. Det kan deles ut til enkeltpersoner eller samarbeidende grupper som er bosatt i Trondheim kommune, og som holder et høyt kunstnerisk nivå i sitt virke. Bykunstnerstipendet inngår som en del av Trondheim kommunes ordninger som har som målsetting å legge til rette for profesjonell og mangfoldig kunstnerisk aktivitet.

Stipendkomiteen hadde nominert tre kandidater til stipendet for i år. De tre nominerte var forfatter Arild Vange, komponist Kim Andre Arnesen og forfatter Fartein Andreas Horgar.

Etablererstipendene 2023

Trondheim kommunes etablererstipend for profesjonelle kunstnere deles ut for andre gang og er en del av Trondheim kommunes arbeid med å styrke rekruttering til profesjonell skapende og utøvende virksomhet innen kunst og kultur.

Nicolas Leirtrø og Marie Rechsteiner fikk årets stipender på 100 000 kroner hver.

Nicolas Leirtrø er en fremadstormende kontrabassist, barytongitarist, komponist og konsertarrangør fra Trondheim nyutdannet med en mastergrad fra Jazzlinja ved NTNU. De siste 10 årene har Leirtrø markert seg som en viktig brikke i Norge og Trondheims jazz- og rockemiljø.

Marie Rechsteiner er en norsk samtidsdanser og koreograf. Rechsteiner stiller stadig nye spørsmål til sin egen tilnærming til bevegelse og utvikling av koreografisk materiale der aktuelle samfunnstema og samfunnets forventninger manifesteres i kroppen stadig kommer til syne i det koreografiske arbeidet.

Kulturstipendene

Onsdag kveld ble det også delt ut åtte kulturstipend på 35 000 kroner. Stipendene tildeles kunstnere innen ulike uttrykksformer. Stipendene gis med utgangspunkt i kunstnerisk virke og faglig utvikling, og skal bidra til inspirasjon og videreutvikling for mottakerne.

Disse åtte fikk et stipend hver: Musiker Espen Berg, musiker Sondre Ferstad, billedkunstner Alexandra Jegerstedt, filmskaper Audun Amundsen, billedkunstner Lisa Størseth Pettersen, scenekunstner Alexandra Felli, billedkunstner Elin Andreassen og forfatter Arild Vange.

Ramallahstipendet

Ramallahstipendet har som formål å styrke det kulturelle samarbeidet mellom Trondheim og Ramallah. Stipendet på 50 000 kroner gikk i år til dansekunstner Annie Newsam, og et prosjekt som vil la innbyggere i Trondheim erfare og selv ta del i en liten del av den palestinske kulturen. Stipendmottakeren har initiert et samarbeid med den palestinske dansetruppen El-Funoun i Ramallah. Trondheim kommune håper at stipendet gjennom dette blir brukt til å skape et rom i byen som øker forståelsen og interessen på tvers av ulike kulturer.

Stipendkomiteen har i 2023 bestått av billedkunstner Per Kristian Nygård, forfatter Asieh Amini, leder av Cinemateket Svein Inge Sæther, musiker Jovan Pavlovic og Guro Stugu, dramaturg ved Rosendal Teater.

Se bilder fra utdelingen

Kommunaldirektør for kultur og næring, Ola By Rise, og ordfører Kent Ranum i samtale på scenen. Fotografi.Vinnere av stipend og ordfører Kent Ranum. FotografiPublikum i salen på Theatercafeen. Fotografi. Stipendvinnere og Ola By Rise i samtale på scenen. Fotografi. Stipendvinnere går ned fra scenen. Fotografi. Stipendvinnere går ned fra scenen. Fotografi. Ordfører Kent Ranum og bykunstner for 2024, Fartein Horgar. Fotografi.ordfører Kent Ranum, årets bykunstner Fartein Horgar og kommunaldirektør for kultur og næring, Ola By Rise. Portrettfotografi.Trond Wiger fremfører et musikalsk stykke i salen. FotografiVinnere av stipend og ordfører Kent Ranum på scenen. Fotografi.Vinnere av stipend og ordfører Kent Ranum. Fotografi

Idrett, kultur og fritid