Hedret norske soldater - feiret freden

98 veteraner var til stede da frigjørings- og veterandagen mandag ble markert i Trondheim.

Sist oppdatert: 24.11.2023

Rita Ottervik holder tale i Nidarosdomen under markeringen av frigjørings- og veterandagen.
STEMNINGSFULLT: Ordfører Rita Ottervik var en av talerne under markeringen i Nidarosdomen. Foto: Stefan Vedvik/Luftkrigsskolen

Nærmere 150 personer deltok på årets 8. mai-arrangement, som fant sted i Nidarosdomen og Erkebispegården. Luftforsvarets musikkorps og Nidarosdomens guttekor kastet glans over dagen, og til og med allsangen runget uvanlig høyt innom kirkeveggene.

8. Mai-96.jpg
PARADE: Luftkrigsskolen var tradisjonen tro sterkt representert under 8. mai-markeringen. Foto: Stefan Vedvik/Luftkrigsskolen

- Et angrep på våre verdier

Markeringen startet med flaggparaden utenfor domkirka. Konstituert domprost Andreas Grandy-Teig ønsket velkommen før Nidarosdomens guttekor sang ‘Amazing grace’ og Luftforsvarets musikkorps spilte ‘Sommeraften - idyll’.

Ordfører Rita Ottervik understreket i sin tale at 8. mai minner oss om hvor viktig forsvar og beredskap er.

- Selv om det er fred på norsk jord i dag, er det viktig at vi skjønner at russernes angrep på Ukraina, er et angrep også på demokratiet og våre verdier. Det bor mange ukrainere og russere i Trondheim. De er på trygg grunn, men i tanker og følelser er de nok et helt annet sted. Dette gjelder også andre flyktninger og innvandrere i byen vår, som kommer fra steder i verden som herjes av kriger og konflikter. Jeg håper vi klarer å ta vare på dem - som naboer og som medmennesker, sa Ottervik.

8. Mai-52.jpg
KVALITET: Luftforsvarets musikkorps sto sammen med Nidarosdomens guttekor for de musikalske innslagene. Foto: Stefan Vedvik/Luftkrigsskolen

Fikk medaljer og nåler

Fylkesordfører Tore O. Sandvik og skolesjef Marianne Døhl ved Luftskrigsskolen holdt også taler, mens ordfører i Skaun, Gunn Iversen Stokke, hedret alle våre falne veteraner. Ni av Trøndelags kommuner var representert under markeringen.

Guttekoret og de uniformerte musikerne fulgte opp med henholdsvis ‘Norge mitt Norge’ og ‘Even when He is silent’, og selvsagt ble både nasjonalsangen og Fedrelandssalmen sunget.

Etter arrangementet i Nidarosdomen, ble to veteraner tildelt Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner, mens 31 nye veteraner fikk fylkesmerke og kommunenål. Dette foregikk i Øysteinssalen i Erkebispegården.

8. Mai-158-Enhanced-NR kopi.jpg
HEDER: Nye veteraner fikk symbolsk påskjønnelse fra både fylke og kommune. Foto: Stefan Vedvik/Luftkrigsskolen

Idrett, kultur og fritid