Kulturprisen til Ila Brass Band og Skjalg Mikalsen Raaen

Trondheim kommunes kulturpris for 2022 står i musikkens tegn. 50-åringen Ila Brass Band får prisen innen fritidskulturlivet, mens musiker Skjalg Mikalsen Raaen er årets prisvinner på det profesjonelle kunst- og kulturfeltet.

Sist oppdatert: 24.11.2023

Vinnere av kulturprisen 2022: Susanne Odijk Solbakken, Vebjørn Svare og Simen Grøtting Husmoen fra Ila Brass Band og Skjalg Mikalsen Raaen.
VINNERE AV KULTURPRISEN 2022: Susanne Odijk Solbakken, Vebjørn Svare og Simen Grøtting Husmoen fra Ila Brass Band og Skjalg Mikalsen Raaen.

Prisvinnerne ble offentliggjort på rådhuset onsdag 4. januar, og selve prisutdelingen skjer under nyttårskonserten i Olavshallen lørdag 7. januar.

Brassband i Norgestoppen

Ila Brass Band feiret i 2022 50 år. Orkesteret har vært i Norgestoppen i mange av disse årene, og ble i 1989 norgesmester. “Trøndersk bombe i brassens høyborg”, skrev Bergensavisen. “En velsignelse for norsk brass”, ble det sagt. Endelig hadde ikke Vestlandet lenger enerett på topprestasjoner innen brass. Samme år fikk Ila Brass Band også 7. plass i EM. I 2020 tok bandet steget opp i elitedivisjonen igjen etter å ha vunnet 1. divisjon i NM for brassband.

I juryens uttalelse heter det blant annet: “På grunn av sitt høye kunstneriske nivå er det svært attraktivt å være medlem, og ensemblet er også oppdragsgiver for komponister, dirigenter og andre. De ønsker å være et sted der dyktige musikere - amatører, studenter og profesjonelle - kan treffes og skape noe sammen, og vise det fram for innbyggerne i Trondheim.”

Skjalg Mikalsen Raaen snakker med Rita Ottervik med ministatue av Torgkona i hendene
GO'DAGEN, SKJALG: Musiker Skjalg Mikalsen Raaen fikk kjenne på "Torgkona" da han ble kunngjort som kulturprisvinner på Rådhuset. Her sammen med ordfører Rita Ottervik.

Fra kjelke til levevei

Skjalg Mikalsen Raaen er kanskje aller mest kjent som gitarist i Åge Aleksandersen og Sambandet, hvor han har spilt siden 2005. Ut over det har han gjort seg bemerket i mange ulike sammenhenger i byens kulturliv. Han var blant annet med og dro i gang en full konsertversjon av den legendariske filmen “The Last Waltz”, hvor rundt 60 musikere var involvert. Alle jobbet gratis, og alle inntektene gikk til gatemagasinet Sorgenfri.

Da Raaen var liten brukte han og lillebroren gitaren som kjelke på stuegulvet. I dag bruker han alle slags strengeinstrumenter på helt andre måter, og har gjort gitaren og musikken til sin levevei. Juryen beskriver Skjalg Raaen som en person som “i tillegg til å være svært ettertraktet og anerkjent for sine kreative og skapende evner, også har vist at han ønsker og evner å bruke sin posisjon til å tale andre menneskers sak - og da gjerne de av oss som ikke har så sterk stemme i samfunnet.”

Får Torgkona til odel og eie

Trondheim kommune deler ut kulturpris hvert år. Første gang var i 1977, og da var det forfatter Kristian Kristiansen som fikk prisen. Kristiansen er kjent for blant annet romantrilogien om Adrian Posepilt. I 2021 var det billedkunstner Anne-Karin Furunes og Sjiraffen kultursenter som var prisvinnere.

Kulturprisen gis til enkeltpersoner, institusjoner eller organisasjoner som over lengre tid har utmerket seg med fremragende innsats innen kultursektoren. Prisen går til to kandidater. Den ene prisen tildeles aktører innenfor det profesjonelle kunst- og kulturområdet, og den andre tildeles aktører innenfor fritidskulturlivet. Prisen kan tildeles både enkeltpersoner og organisasjoner.

Prisvinnerne får hver en miniatyr av statuen ”Go´dagen” (Torgkona), laget av billedkunstneren Tone Thiis Schjetne. De får også 35 000 hver i prispenger og hvert sitt diplom med trykk av tresnittet “Rev”, laget av kunstneren Solrun Rones.

Idrett, kultur og fritid