Trondheim har vært Grønn Barneby i 20 år

Hvorfor har det hengt grønne flagg på trønderske skoler og barnehager i 20 år, og vet du hva flagget betyr?

Sist oppdatert: 04.01.2024

Et barn tar imot Grønt flagg- flagget fra daværende ordfører Rita Ottervik. Flere voksne står rundt dem. Det er sommer og sol.
Duttestien familiebarnehager fikk sitt første flagg i 2022, her overrakt av daværende ordfører, Rita Ottervik.

Det henger i dag 216 grønne flagg rundt omkring i kommunen vår, og flagget viser at skolene og barnehagene er Grønt flagg-sertifiserte. Det betyr at de setter ekstra fokus på klima, miljø og folkehelse hos barn og unge. Og 20 år med godt fokus har ført til at rekordmange skoler og barnehager i Trondheim komposterer, dyrker og bruker produkter som en del av mat og helsefaget. Det gir en flott mulighet til å jobbe fagoverbyggende med temaer som bærekraft, folkehelse og livsmestring.

- Vi har i dag cirka 120 barnehager og 30 skoler som jobber aktivt med skolehage/kjøkkenhage som en del av arbeidet med miljø og bærekraft, tilknyttet deres miljøhandlingsplaner, sier Roy-Inge Sivertsen som jobber fulltid med Grønn Barneby i Trondheim kommune.

20170124_cle_009 (1).jpg
Roy Inge Sivertsen er stolt av alt Grønn Barneby har fått til i Trondheim.

20 år med suksess

Grønn Barneby startet sin reise med grunnsteinsnedleggelse på Marinen i Trondheim i 2003. Den inneholder en tidskapsel med trønderske barns drømmer, og der skal de ligge frem til 2103. Ranheim skole var den første skolen i Trondheim som ble sertifisert. Der gikk også Alida Johanne Domaas, som husker flere grønt flagg-tiltak fra oppveksten.

- Jeg husker vi jobbet en del med kildesortering og energisparing. Vi hadde også ryddeaksjoner hvert år der vi gjorde bydelen pen og ren til 1. mai. Noe jeg har tatt med meg videre i livet var at vi hadde en quiz om energisparing, og lærte at det var lurt å vente til maten var mindre varm før vi satte den inn i kjøleskapet for å spare energi, sier Domaas.

Sertifiserte skoler og barnehager jobber ut ifra en plan de har laget selv. De må resertifisere seg hvert år, og da stilles det krav til at arbeidet forbedres og utvikles. Nasjonalt er det cirka 1000 grønt flagg-flagg som vaier i vinden. Ifølge Fee Norway, som drifter ordningen, er Trondheim best i landet på Grønt flagg-sertifisering.

Læring for livet

Og arbeidet til Grønn Barneby setter spor hos barn og unge i Trondheim. Alida Johanne Domaas satt i bystyret for SV i forrige periode, og er nå student i Oslo. Hun mener Grønn Barneby har hatt betydning for hennes engasjement for blant annet bærekraftige løsninger.

- Det med kildesortering og avfall er noe jeg har tatt med meg fra Grønn Barneby. Vi må bli flinkere til å produsere mindre avfall og jeg er glad for at jeg fikk være med å lage forslag, og vedta, et nytt sorteringssystem i Trondheim kommune da jeg satt i bystyret. En setning jeg var med på å få inn var at kommunedirektøren skulle se på muligheten til å starte med sortering av matavfall før det nye sorteringsanlegget Sesam var på plass. Og det skjedde faktisk, sier Domaas fornøyd.

20191107_ghl_022.jpg
Alida Johanne Domaas har lært mye av Grønn Barneby.

Men, Grønn Barneby-gjengen i Trondheim kommune hviler ikke på laurbærene selv om Trondheim ligger i tet og kan feire 20-årsjubileum i år. De har allerede flere nye tiltak på blokka for det kommende året.

Nyvinninger 2023-2024:

• Løfte mat- og helsefaget i grunnskolen
  • Arrangere elevenes klimautfordringer på 7. trinn i samarbeid med Ungt Entreprenørskap
  • Opplæring innen gjenbruk i samarbeid med Brukom og Trondheim Renholdsverk (Elever på 7. trinn får prøve et Escape-room knyttet til gjenbruk, samt møblere et eget rom med materialer fra skattekista Brukom.)
  • Miljøråd ved ungdomsskoler starter med innsamling av pant, som et tiltak for utvidet kildesortering
  • Bærekraftutstilling sammen med Miljøagentene og endringslaben, Trondheim folkebibliotek i januar. For 4.-10. trinn

Eksempler på eksisterende tilbud:

• Matsvinnopplæring for 6. og 9. trinn sammen med Framtiden i våre hender
  • Besøk på gjenvinningssentralen for alle på 4. trinn sammen med Trondheim Renholdsverk
  • Gå-aksjonen Beintøft for barneskoler. Trondheim er den beste kommune år etter år
  • Kostholdskurs for ansatte i skoler og barnehager
  • Rusken-aksjon hver vår med cirka 16 000 barn og unge som rydder i eget nærmiljø
  • Markering av trøndersk matmanifest i februar sammen med Oi! Trøndersk mat og drikke

Næring, miljø og samferdsel

Oppvekst og utdanning