Trondheim kommune og ekstremværet «Hans»

Ekstremværet «Hans» er på vei og Trondheim kommune tar nødvendige forholdsregler for å sikre viktig infrastruktur så godt som mulig. Det kan det være lurt at du også gjør.

Sist oppdatert: 07.08.2023

Foto av en gruppe mennesker i regnværet med paraplyer
Det blir mye regn i Trondheim de neste dagene. Det er lurt å ta nødvendige forholdsregler. ARKIVFOTO

Det varsles nå om rødt varsel for flom og skred sør i Trøndelag. Det varsles også betydelige nedbørsmengder i hele fylket. Trondheim kommunes beredskapsorganisasjon og Trondheim Bydrift følger situasjonen nøye og er klare til å iverksette tiltak dersom det skulle bli nødvendig. Folk fra bydrift er nå ute for å sjekke rister og avløp slik at de er sikret på best mulig måte.

Selv om de ekstreme nedbørsmengdene ikke er ventet å ramme Trondheim kommune spesielt, er det grunn til å være oppmerksom og gjøre det du kan for å sikre eiendommer og infrastruktur på best mulig måte. Sørg for at takrenner og stikkrenner er åpne, det er lurt å fjerne løv, kvister og rask dersom sluk og avløpsledninger er blokkert. Har du en kjeller der det kan tenkes at vann kommer inn, bør du sørge for at gjenstander fjernes fra gulvet.

Prognosene for ekstremværet endres raskt og konsekvensene lokalt kan bli meget store. Statsforvalteren i Trøndelag har derfor derfor bedt kommuner og andre om å gjøre egne vurderinger av konsekvenser som kan bli for flom og skred. Stengte veier og ras vurderes som meget sannsynlig. Av de større vassdrag er spesielt Gaula utsatt og vannstanden kan her stige meget raskt.

Vi anmoder alle om å følge med på www.varsom.no og www.yr.no for å følge situasjonen.

Næring, miljø og samferdsel