Ingen alvorlige konsekvenser for helsehjelpen

Trondheim kommune har gått gjennom de over 300 henvisningene som ikke er kommet fram i Helseplattformen. Gjennomgangen viser at helsehjelpen er blitt forsinket for 14 pasienter, men feilen har ikke fått konsekvenser for pasientbehandlingen.

Sist oppdatert: 11.01.2024

Hender som trykker på et tastatur og en PC-skjerm

Det var i begynnelsen av desember det ble avdekket at litt over 300 henvisninger fra fastleger til ulike enheter i Trondheim kommune ikke var blitt fanget opp i Helseplattformen.Kommunen har i etterkant kartlagt omfang og mulige konsekvenser for pasienter.

Det viser seg at de aller fleste henvisningene er blitt fulgt opp likevel fordi det også er blitt varslet via telefon. Dermed har feilen ikke fått konsekvenser for pasientbehandlingen. For 14 pasienter har feilen ført til forsinkelse i helsehjelpen. De det gjelder er kontaktet, og behovet for helsehjelp følges opp.

Helse og velferd