Trollet kommer til by’n

Så er det endelig klart. Suksessfilmen Troll skal få en oppfølger og den skal spilles inn i Trondheim. Så langt har filmprodusenten røpet at flere av scenene skal spilles inn ved Nidarosdomen.

Sist oppdatert: 29.01.2024

Foto fra filmen Troll som viser trollet og et helikopter
Store deler av den internasjonale filmen - Troll 2 - skal spilles inn i Trondheim. Foto: NETFLIX

Selskapet Motion Blur skal stå for produksjonen, og det er Netflix som skal publisere filmen. Innspillingen i Trondheim skjer i perioden mellom 12. og 21. mars. Og trondheimerne kan etterhvert melde seg som statister til opptakene.

"Troll" ble publisert på Netflix i 2022 og er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på Netflix gjennom tidene. Totalt har over 150 millioner mennesker i 209 land sett filmen. Den betegnes som en gigant-suksess og som har gitt enorm markedsføring av Norge og norsk natur. Det er ventet at oppfølgeren vil ha potensial til å oppnå like stor suksess. Filmen er nominert til flere internasjonale priser, og vant NHOs reiselivspris i 2023.

Stor stas

- Dette har filmmiljøet i Trøndelag jobbet for i mange år, endelig lykkes det. Det blir også stas for kommunen å ta imot en stor filmproduksjon, slik vi har tatt imot store idretts-, kultur- og næringsarrangement gjennom mange år. Dette vil være et stort samarbeidsprosjekt som involverer svært mange aktører i regionen, sier ordfører Kent Ranum.

Han peker på at filmen vil kunne bety enormt for den internasjonale markedsføringen av Trondheim og vil gi betydelige ringvirkninger for byen og regionen.

- Vi som kommune skal gjøre alt vi kan for å legge til rette for at filminnspillingen skal bli en fin opplevelse for byen og Trondheims befolkning, og at det skal oppleves som bra å bruke Trondheim som location for en stor filmproduksjon. Dette er Trondheim og Trøndelags “Mission Possible” - Netflix og det norske produsentselskapet Motion Blur legger storproduksjon til vår stolthet Nidarosdomen og i trønderhovedstaden. Vi gleder oss, både til filmopptakene i Nidarosdomen og til filmen kan presenteres for et internasjonalt publikum, sier Ranum.

Betydelige ringvirkninger

Ved flere tidligere store filminnspillinger i Norge har vi sett at dette gir betydelig merverdi for stedet der innspillingen foregår. Dette kan gi positive effekter for overnatting, matleveranser, transport, håndverkstjenester og reiselivet.

Kommunedirektør Morten Wolden er svært tilfreds med at Trondheim og Nidarosdomen nå skal utgjøre store deler av "Troll 2".

- Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune, Midgard Film Commission og Filminvest har hatt god dialog med filmselskapet og vi ser frem til å samarbeide om produksjonen. I tillegg er Næringsforeningen i Trondheimsregionen, Visit Trondheim og Trøndelag reiseliv involvert, sier Wolden.

- Jeg har selvsagt sett Troll-filmen fra 2022 og gleder meg stort til å se trollet komme til Trondheim og Nidarosdomen. Dette blir kjempespennende og vil bli en enormt god markedsføring av Nidarosdomen, Trondheim og hele regionen, sier han.

Trondheim kommune er deleier i Midtnorsk filmsenter AS og Filminvest AS, og gjennom disse selskapene gir kommunen støtte til utvikling og produksjon av film og audiovisuelle uttrykk. Trondheim kommune har også en felles regional strategi for film og audiovisuelle uttrykk sammen med Trøndelag fylkeskommune.

Idrett, kultur og fritid