Bærekraft i vinden

Trondheim kommune fikk være med på Katta-elevenes bærekraftsuke. “Enormt inspirerende”, sier Silja Rønningsen fra Bærekraftssenteret.

Bilde av vgs-elever som sitter rundt på gulvet og løser oppgaver. Midt i blant dem ser vi en gul kloss med bærekraftsmål 11 på.
Elevene ved Katta videregående skole tok oppgavene på alvor.

For andre år på rad arrangerte lektor ved Katta videregående skole, Ingrid Moseng, bærekraftsuke på skolen som ligger midt i Trondheim sentrum. Trondheim kommune ble invitert inn for å snakke om bærekraftssenteret og hva bærekraft egentlig betyr.

Elevene fikk i oppgave å komme opp med ideer til hvordan både kommunen og Katta kunne bli mer bærekraftig. De ble skrevet rett inn i kommunens digitale verktøy for innbyggermedvirkning.
Flere foreslo bilfritt sentrum og mer lokalprodusert mat. Det kom også inn forslag om førerløse båter som plukker søppel i Trondhjemsfjorden og andre ønsket flere og bedre sykkelveier.

“Det er imponerende å høre hvor reflekterte de er og hvor mye de bryr seg om byen de bor i”, sier Silja Rønningsen. Hun jobber både for bærekraftssenteret og med  EU-prosjektet +CityxChange.

Bilde av oppgave: Hjelp oss å hjelpe Trondheim

Sist oppdatert: 07.10.2020