Kommunevarsel til bedrifter

I anledning håndtering av pandemien covid-19 har kommunedirektøren sendt ut SMS og e-post til bedrifter som ifølge enhetsregisteret er registrert med firmaadresse i vår kommune. Fokus i dagens “kommunevarsel til bedrifter” var formelt å informere om kommunens lokale forskrift vedtatt 05.01.21.

Sist oppdatert: 31.08.2022

Illustrasjonsfoto av industriarbeider
Kommunen benytter ulike registre for å identifisere og innhente kontaktinformasjon for innbyggere i en husstand og kontaktpersoner i en bedrift.

Vi har etterkant registrert at det er tilfeller hvor bedriften eller dens oppgitte kontaktpersoner ikke lengre er hjemmehørende i vår kommune.

Når sender kommunen ut informasjon?

Kommunen informerer innbyggere digitalt ved hendelser der dette er hensiktsmessig. Det kan være ved koking av vann, vannavstengning, stengte veier, evakuering, vaksinasjon, andre generelle servicemeldinger eller hendelser som krever rask informasjon til alle innbyggere inkludert bedrifter.

Hvordan finner vi deg?

Privatpersoner

Informasjon om privatpersoner hentes fra Folkeregisteret til Skattedirektoratet. Kontaktinformasjon blir hentet fra det nasjonale Kontakt- og reservasjonsregisteret til Digitaliseringsdirektoratet.

Vi anbefaler deg å legge inn ditt mobiltelefonnummer og e-postadresse i dette kontaktregisteret. De fleste henvendelser fra det offentlige vil hente kontaktinformasjonen herfra, for eksempel angående selvangivelsen.

Du kan oppdatere dine kontaktopplysninger på norge.no.

Bedrifter

Informasjon om bedrifter hentes fra Enhetsregisteret i Brønnøysund. Ved varsling av bedrifter benytter bedriftens forretningsadresse. Kontaktdata for bedrifter blir hentet fra varslingsadressene som bedriften selv oppgir i Altinn-portalen.

Bedriften kan oppdatere kontaktopplysninger på altinn.no.

Merk: Bedrifter med flere adresser bør registrere alle kontoradressene som underenheter i Enhetsregisteret i Brønnøysund for å bli varslet på riktig adresse ved en utsendelse fra kommunen. For mer informasjon, se brreg.no/bedrift/virksomhet.

Tilleggsregisteret

Tilleggsregister kan benyttes av både privatpersoner og bedrifter som ønsker å motta varsler på en annen adresse enn den adressen som er oppført i de offentlige registrene. For mer informasjon om hvordan du registrerer oppføringer i Tilleggsregisteret, se varslemeg.no.

Har du ikke blitt varslet?

Er mitt mobilnummer registrert?

Vi sender varsling til innbyggere alle som er registrert med bostedsadresse i Folkeregisteret og henter kontaktopplysninger fra Kontaktregisteret.

Sjekk at din informasjon er korrekt i registrene:

1. Er du folkeregistrert på din adresse?
  2. Har du oppdatert din kontaktinformasjon?

Bedrifter må sjekke at informasjon er korrekt i registrene:

1. Enhetsregisteret: Bruk evt samordnet registermelding for å endre adresseinformasjon
  2. Se informasjon etter innlogging på Altinn portalen: altinn.no

Hva kan du gjøre?

Har du feil opplysninger er det ditt ansvar å oppdatere registrene

Gå til korona samleside

Næring, miljø og samferdsel