Slik gjennomføres en koronatest på barn

Å ta koronatest av barn kan være krevende, både for barnet, for foreldrene og for testpersonalet. Trondheim kommune har derfor utarbeidet egne rutiner for slike tester for å unngå unødig stress og frykt. I denne saken får du tips om hvordan en slik test gjennomføres.

Sist oppdatert: 23.06.2021

Foto av person som tar koronatest
Å ta koronatest på barn kan være krevende. Men Trondheim kommune gjør så mye de kan for å sørge for at en slik test ikke virker skremmende på barn.

Det er ikke uvanlig at det er mer krevende å få tatt en prøve av barn.

Dessverre har vi begrenset med tid vi kan bruke på hver enkelt pasient, for ikke å havne bak tidsskjema. Vi ønsker heller ikke å utsette barnet ditt for unødvendig stress og traume, eller skape negative assosiasjoner i møte med helsetjenesten.

Trygt på fanget

I fullt smittevernutstyr kan vi se skremmende ut for barnet. Vi forsøker så godt vi kan å være hyggelige og forsiktige, men hvis vi ikke lykkes innen kort tid er vi dessverre nødt til å avbryte.

Er det små barn, kan det være trygt å sitte på fanget til mamma eller pappa når testen gjennomføres.

Spytt-tester

For barn som er seks år og eldre som ikke har symptomer, men som likevel er anbefalt å testes, kan du nå velge å benytte spytt-test. Spytt-test er mindre ubehagelig for barnet, men krever også forberedelse og samarbeid.

Du vil i påmeldingsløsningen for test kunne krysse av for spytt-test i Statens hus eller “pinne-test” på teststasjonen på Leutenhaven. Spytt-test er like god som “pinne-test” hva angår påvisning av virus.

Dette kan du gjøre for å forberede barnet

For barn som skal til “pinne-test”:

• Forbered barnet på hva som vil møte dem ved en teststasjon. Se gjerne episoden av “Bamselegen” på NRK TV der de tester for koronavirus og er iført smittevernutstyr (NRK TV episode 4 av Bamselegen, sesong 2)
  • Hos barn under 10 år tar vi kun halsprøve (ikke neseprøve). Finn frem en q-tips hjemme og la barnet bli kjent med hvordan den kjennes ut å ta på, og hvordan det er å ha en slik i munnen.

For barn som skal til spytt-test:

• Forbered barnet på hva som vil møte dem ved en teststasjon. Testen er ikke ubehagelig, men kan være noe krevende for barn å gjennomføre. Dette fordi det kan ta litt tid å produsere den mengden spytt som trengs (1,5 ml).
  • Når du er på teststasjon beskriv for barnet ditt hvordan det er å spise favorittmaten, eller hvordan det er å bite i verdens guleste og sureste sitron.

På videoen kan du se hvordan en spytt-test gjennomføres.

Ta kontakt med koronatelefonen (90 50 90 52) hvis dere ikke lykkes med å få gjennomført testen. Da vil du få informasjon om hvilke karanteneregler som gjelder for ditt barn i denne situasjonen.

Korona