Alle jenter på 16 og 17 år vaksinert i Trondheim

Jenter på 16 og 17 år i Trondheim har satt en rekord det er mulig å tangere, men umulig å slå. Alle er vaksinert mot covid-19.

Sist oppdatert: 28.10.2021

Illustrasjonsbilde av jente som vaksineres
Alle jenter på 16 og 17 år i Trondheim er vaksinert.

Torsdag tikket de siste vaksinetallene inn til Trondheim kommune fra det nasjonale vaksinasjonsregisteret - Sysvak. Der går det fram at ett hundre prosent av kvinnene i aldersgruppen har fått vaksine. Riktignok bare første dose foreløpig, men de fleste i aldersgruppen må uansett vente noen uker før de kan ta andre dose.

- Det er et nesten utrolig godt tall, og det er spesielt gledelig at den aldersgruppen som trolig er mest mobil av alle slutter så godt opp om vaksinen, sier smittevernoverlege Tove Røsstad.

Guttene i samme aldersgruppe ligger litt etter, men ikke mye. Totalt for begge kjønn er vaksineprosenten 95,9.

Svært nær 90 prosent

Også på den andre siden av aldersstatistikken framkommer det tall det ikke er mulig å forbedre. Folk mellom 75 og 84 fra Trondheim har gått mann og kvinne av huse for å bli vaksinert både én og to ganger.

Den nasjonale statistikken viser også her 100 prosent oppslutning blant de som har tatt første dose, selv om vaksinesjef Birgit Reisch tror det kan være en liten feilmargin i tallene.

- De nasjonale tallene oppdateres ganske sjelden nå, og for begge aldersgruppene kan det være noen små avvik. Men at vi vi er helt opp mot full pott er det ingen tvil om, fastslår hun.

Reisch legger til at det de siste ukene har gått svært langsomt framover. Det skyldes ene og alene at de fleste nå har fått de dosene skal ha.

- Det nasjonale målet har hele tiden vært 90 prosent fullvaksinerte i befolkningen over 18 år. Nå er vi en halv prosent unna det målet, sier Reisch.

Oppvekst og utdanning

Korona