Sjekk pass og koronapass før ferien

Har du sjekket at passet ditt er gyldig før ferietiden? Men det er ikke sikkert det holder bare med et nytt pass for å reise utenlands. Koronapasset ditt må også være gyldig. Er du sikker på at du har det i orden?

Sist oppdatert: 13.06.2022

Foto av mann på stranda som tar selfie
Dersom du ikke har tatt oppfriskingsdosen, men har to koronavaksiner, er det viktig å være klar over at det kan skape problemer å reise utenlands. Foto: Mostphotos.

Hvor finner jeg koronapasset mitt?

Du finner koronapasset på helsenorge.no.

Korona uten PCR-test

I vinter har mange fått korona, men har ikke fått påvist sykdommen med en PCR-test. Det betyr at det ikke er registrert i offentlige registre at du har hatt korona. For å få gyldig koronapass må du ha enten oppfriskningsdose eller påvist korona med PCR-test innenfor siste 180 dager.

Skal du på reise bør du derfor vurdere å bestille time for en oppfriskingsdose. Den skal du ta 20 uker etter siste dose i grunnvaksinen (dose nummer to, eller dose nummer tre for de med nedsatt immunforsvar). Dersom du har vært smittet med korona skal det gå minst tre uker fra du ble frisk, til du kan ta oppfriskingdosen.

Korona etter oppfriskingsdose

Har du tatt grunnvaksinene og oppfriskingdosen - så har du alt i orden med tanke på koronapass, selv om du har vært smittet med korona etter du ble ferdigvaksinert.

Korona etter grunnvaksine

Fra 1. februar 2022 innførte EU nye regler for koronasertifikat. De nye reglene innebærer at personer som har status som grunnvaksinert (med enten «2 av 2» eller «1 av 1» i koronasertifikatet), vil få en begrenset gyldighetsperiode på 270 dager etter siste registrerte vaksinedose. Dersom gyldighetsperioden på sertifikatet er nær ved å utløpe, kreves det en oppfriskningsdose med koronavaksine for å forlenge gyldigheten

Dersom du har gjennomgått covid-19 etter at du ble vaksinert med to doser (grunnvaksinasjon), er du godt beskyttet. Men dersom det har gått 180 dager etter positiv test (PCR), eller har gått 270 dager siden du fikk dose nummer to, kan det hende du får problemer med å slippe inn i enkelte land. Da bør du ta en oppfriskningsdose for å innfri kravene til innreise.

I EU anbefaler myndighetene kun å akseptere koronasertifikater som viser at det har gått mindre enn 270 dager siden du mottok dose nummer to (grunnvaksinasjon). Men dersom du har tatt en oppfriskningsdose, vil du ha gyldig sertifikat på ubestemt tid.

De som ikke har hatt korona

Dersom du ikke har tatt oppfriskingsdosen, er det viktig å være klar over at det kan skape problemer ved utenlandsreiser. EU anbefaler kun å akseptere koronasertifikater som viser at det har gått mindre enn 270 dager siden siste dose i grunnvaksinasjonen. I EUs anbefalinger heter det at dersom du har tatt en oppfriskningsdose, vil du ha gyldig sertifikat på ubestemt tid. De som ønsker kan få en ekstra vaksinedose ved behov for gyldig koronasertifikat ved reise til utlandet. .

FHI anbefaler ikke at personer under 18 år får oppfriskningsdose for å innfri innreisekravene. For denne gruppen er det trolig nødvendig å teste seg før avreise for å kunne innfri kravene til innreise i en rekke land.

God kapasitet på vaksine i Trondheim

I Trondheim kommune er det gode muligheter til å få vaksinert seg. Det er bare å bestille time på kommunens hjemmeside eller møte opp på drop-in på Staten hus.

Åpent mandag, onsdag, torsdag og fredag fra 08.30-15.00. Tirsdag fra 13.30-20.00.

Vaksinestasjonen på Sluppen avvikles 12. april. Så det kan være lurt å benytte anledningen til å sikre seg nødvendige doser før den tid, mens kapasiteten er veldig god. Etter 12. april vil vaksine foregå i Statens Hus i Midtbyen.

Her kan du lese mer om regler for innreise i ulike EU-land.

Korona