Bortføringssaken - barna tilbake i Norge

Sist oppdatert: 29.08.2018

- Hjemsendelsen og arbeidet forut for dette skjedde i nært samarbeid med Utenriksdepartementet og Norges ambassade i Kuala Lumpur.  Barne- og familietjenesten fikk bistand av politiet i Trondheim under selve hjemreisen, sier kommunalsjef for Barne og familietjenesten i Trondheim kommune, Hilde Maaø Vikan.

Barnevernet i Trondheim hadde omsorgsansvaret for barna, da moren for snart to år siden tok dem med til Malaysia. Det at bortføringen skjedde til et land som ikke er part i Haagkonvensjonen om internasjonal barnebortføring, har gjort arbeidet mer utfordrende og komplisert. Først i slutten av forrige uke ble det stadfestet hvor barna befant seg, da de sammen med moren ble anholdt av landets myndigheter.

- Arbeidet med å bringe barna hjem har pågått kontinuerlig, der målet har vært at mor skulle returnere frivillig med barna. Det samarbeidet Trondheim kommune har hatt med Utenriksdepartementet, ambassaden i Kuala Lumpur, immigrasjonsmyndighetene i Malaysia og politiet her hjemme har vært avgjørende for at det har lyktes å løse denne saken, sier Vikan.

Vikan understreker at barna nå blir ivaretatt på best mulig måte, og at også barnas biologiske foreldre vil bli tilbudt bistand.

Pressefoto av kommunalsjef for Barne- og familietjenesten i Trondheim, Hilde Maaø Vikan.