Løypene i Granåsen tar form

Sist oppdatert: 29.08.2018

“VM-sjef” Guri Hetland, rådgiver John Aalberg og utbyggingssjef Geir Paulsen på langrennsstadion i Granåsen.

Akkurat nå er det løypenett og et nytt arenabygg for langrenn, som står øverst på agendaen i det store utbyggingsprosjektet i Granåsen. Arbeidet med å bygge ut løypene skal startes opp i løpet av denne sommeren, og prosjekteringen pågår derfor nå for fullt. Deler av de oppgraderte løypene skal være klare til bruk neste sesong, mens noe skal utbedres sommeren 2019 og senere (se kart).

- Vi gjenbruker store deler av løypenettet som ble laget til ski-VM i 1997, og kommende utbygginger oppgraderer dette til å inkluderer snøproduksjon, rulleski-asfalt og lysløype i over fire nye kilometer i anlegget. Når det gjelder snøproduksjon i langrennsløypene så er dette over en dobling av lengde sammenlignet med i dag. Med dette styrker vi hverdagsanlegget for framtida, forteller Geir Paulsen, som er utbyggingsleder i Granåsen.

Erfaring fra seks OL

Løypenettet skal tilpasses både hverdag og “fest”. Hvert år arrangeres det viktige skimesterskap i Granåsen, og et eventuelt VM i nordiske grener setter også visse krav til standard og infrastruktur.

Trondheim kommune har hentet inn John Aalberg som rådgiver i prosjektet. Aalberg er blant nestorene i verden når det gjelder store, internasjonale arrangementer innen nordiske skigrener. Som leder og rådgiver har han vært involvert på løype- og arrangementssiden i samtlige olympiske og paralympiske vinterleker siden Nagano i 1998.

- Vi skal utvikle moderne konkurranseløyper som er bedre tilrettelagt for fellesstart og sprint (som ikke var på programmet i 1997), og vi ønsker å ha en mest mulig intim stadion der publikum kan se løperne ofte og forhåpentligvis der medaljekampen avgjøres, forteller Aalberg, som også var sportssjef for ski-VM i Oslo i 2011.  I tillegg til at løypene skal være utfordrende for verdenseliten, så er det også i tråd med både Skiforbundets og Trondheim kommunes ønske at utbedringene skal være til nytte for alle brukergrupper - derfor planlegges nye løyper som også vil gjøre anlegget mer brukervennlig for hverdagsidretten, for barn og for funksjonshemmede.

Deler av den nye løypestrukturen ble testet under Skandinavisk Cup i februar. Erfaringer herfra dras nå inn i det videre arbeidet.

representanter fra NRK og Trondheim kommune på befaring i Granåsen

Nylig var representanter fra Trondheim kommune og NRK i anlegget på befaring.

Ny trasé og bru

Løyper og arenadetaljer planlegges i tett samarbeid med NRK. I forbindelse med tv-sendinger under World Cup og store arrangement, er NRK helt avhengig av å komme fram med kjøretøy, skutere og kameraer.

- Derfor er det viktig at vi kan komme med innspill i slike prosesser, for å unngå at det oppstår flaskehalser og problemer den dagen vi skal produsere, forteller sportsprodusent Ola Fagerheim i NRK, som har tretti års erfaring med produksjon av langrenn og skiskyting.

Ifølge Aalberg er det meste som gjøres rundt løypestruktur, små justeringer i forhold til dagens løyper. Men det skal bygges nye konkurransetraseer på Litjåsen, nord for stadion, i området bak Granåsen barnehage. Tidspunkt for denne utbyggingen er ikke fastsatt. For å knytte disse løypene til løypenettet planlegges det ei skibru mellom Litjåsen og stadion.

- Denne brua blir også en ny inngangsportal til Granåsen-anlegget for publikum.

Arenabygg et puslespill

Det jobbes nå også intenst med det nye arenabygget. Prosjekteringen pågår og byggestart er planlagt i november. Også her gjelder det å finne gode løsninger som skal passe for mange.

- Arenabygget skal brukes både dag og kveld, og både til hverdag og ved mindre og større arrangement. Det er mange ulike brukergrupper og behov og mange hensyn å ta. Derfor er det et krevende puslespill, forteller Mona Aasgaard ved Trondheim eiendom, utbygging.

Målet er at arenabygget skal være i drift fra januar 2020.