Avdelingsleder, IT-tjenesten

- Som arbeidsgiver er Trondheim kommune åpen, kompetent og modig. Det beskriver i alle fall IT- tjenesten veldig godt, sier Phuong.

Sist oppdatert: 23.08.2023

Portrett av avdelingsleder Phuong Pedersen foran en stor plante
Navn: Phuong Pedersen
Alder: 42
Stilling: Avdelingsleder utvikling
Hvor: IT- tjenesten, Utviklingstjenesten
Faglig bakgrunn: Back-end utvikler

Jobben som avdelingsleder

- Jobben min handler om å legge til rette for at mine kolleger skal kunne samarbeide og løse arbeidsoppgavene sine på best mulig måte, forteller Phuong.

En vanlig arbeidsdag består ofte av møter med ulike medarbeidere og samarbeidspartnere. Hun er også sentral i planlegging, testing og kvalitetssikring av ulike IT-løsninger som produseres på avdelingen.

- Jeg vil beskrive arbeidshverdagen min som svært variert. Jeg gjør det jeg kan for å hjelpe til der hvor det er nødvendig. Jeg jobber med alt fra å teste løsninger, til å fasilitere møter og være sekretær, sier hun.

Å være leder i dag tenker jeg handler mer om å være en mentor for sine kolleger, heller enn å være sjef.

Å gjøre andre i stand til å lede seg selv

Phuong forteller at en viktig egenskap som avdelingsleder er evne til å skape rom for at kollegene skal kunne treffe gode avgjørelser og utvikle gode løsninger. Det innebærer å prioritere bort oppgaver, slik at det blir lettere å konsentrere innsatsen om det som er viktig.

Hun vektlegger også betydningen av å ha integritet, evne til å samarbeide og å kunne delegere oppgaver.

- Jeg erfarer at den beste typen ledelse er den som handler om å gjøre andre i stand til å lede seg selv. Som leder er det også viktig å godta at man ikke kan alt, og å vite at dette heller ikke er nødvendig for å gjøre en god jobb, sier hun.

Stol på magefølelsen

- For å trives med jobb som innebærer en så høy grad av delegering, er det også viktig å stole på magefølelsen og å ha tillit til dem man jobber sammen med, forklarer hun.

Det beste er jo hvis kollegene mine selv kommer frem til løsningene, og så kan jeg fasilitere og legge til rette for dette.

Kontoret er "laderommet" mitt

Phuong trekker frem arbeidsmiljøet og kunnskapsrike, energiske kolleger som noe av det hun liker best med jobben.

- Jeg har svært gode medarbeidere. På tøffe dager er det i samarbeid med gruppen min at jeg finner energi og motivasjon. Kontoret vi deler er “laderommet” mitt, sier hun.

På spørsmål om hva som kan være utfordrende, peker hun på måten prosjekter struktureres på i kommunen.

- Det er ikke alltid så effektivt. For eksempel har ikke kommunen like fastsatte leveransedatoer for prosjekter som de har i det private næringslivet. Det fører til at prosjekter kan pågå i lang tid, sier Phuong.

Foto av avdelingsleder Phuong Pedersen sittende ved et bord. I bakgrunnen er det en tavle.

Utviklet kommunens vaksinesystem

- Da jeg startet i jobben trodde jeg at det ville bli en rolig arbeidshverdag, men det har det virkelig ikke vært. Mye av årsaken til dette henger nok sammen med pandemihåndteringen. Vi tok ansvar for utvikling av systemene for vaksinering av innbyggerne i kommunen, og det var en enorm jobb som hele IT-tjenesten ble involvert i, forteller hun.

Selv om håndteringen av koronapandemien krevde stor innsats, forteller hun at avdelingen taklet utfordringen godt.

- Perioden vi har vært igjennom har vist oss hva vi har kapasitet til. Vi må huske å lære av erfaringene vi har fått. Det er viktig at vi ikke går tilbake til gamle vaner, avslutter Phuong.

Som arbeidsgiver er Trondheim kommune åpen, kompetent og modig. Det beskriver i alle fall IT- tjenesten veldig godt.