Kolleger ved hjemmehjelpstjenesten

- Betydningen av det vi gjør, er så viktig for de innbyggerne våre som trenger det mest, sier Rikke og Aina.

Sist oppdatert: 23.08.2023

Bilde av driftskoordinator Rikke, og renholdsoperatør Aina. De står foran et tre, side om side og smiler. Rikke har armen sin rundt Aina sin skulder.
Rikke Renate Soligard og Aina Remander
Alder: 45 og 47
Stilling: Driftskoordinator og renholdsoperatør
Hvor: Hjemmehjelpstjenesten
Fartstid: 6 år og 10 år
Faglig bakgrunn: Faglært servitør og renholder, fagbrev renhold

Stor aktivitet fra tidlig morgen

Klokka er halv ni, Rikke har vært på jobb i halvannen time, og Aina er allerede ute og hjelper førstemann på dagens liste. Det er ikke rolige dager på hjemmehjelpstjenesten i Trondheim, som sørger for at 1700 trondhjemmere får rene hjem. I et luftig møterom på Tempe, sitter Rikke i driftsmøte med flere andre og går over arbeidslister, sykefravær og nye brukere som trenger hjelp fra dem. Å være driftskoordinator krever at du er god på både logistikk og mennesker.

- Erfaringen min fra jobben som renholder, er utrolig viktig når du skal være driftskoordinator. Å vite hva arbeidsoppgavene går ut på og det å kjenne brukerne, det er kjempeviktig for å kunne gjøre en god jobb, sier Rikke.

For det er brukerne som står i fokus hos både driftskoordinatoren og renholderen.

- For noen er det månedens høydepunkt når vi kommer. De snakker fra vi kommer inn døra til vi drar. Det er trist at så mange er mye alene. Da er det godt å kjenne på at det betyr noe at vi kommer, sier Aina.
Renholder Aina Remander vasker gulv med mopp. Hun er inne i en leilighet og står foran verandadøren. Sola lyser inn mellom gardinene. Bak henne er de en tv, og foran henne en stol.
Mange av de Aina besøker kjenner hun godt. Å slå av en prat er en naturlig del av besøket.

Å jobbe som renholdsoperatør i hjemmehjelpstjenesten handler ikke bare om å vaske. Hver dag kommer de inn i private hjem og møter mennesker som har forskjellige utfordringer og historier. Noen ganger er Aina og kollegaene de eneste som er innom i løpet av uka. Da blir det også deres oppgave å gi beskjed videre, når de ser at brukeren kan ha behov for mer hjelp fra andre enn dem.

- Vi føler at det er en mening med det vi gjør, sier Aina.

I dag er hun på Valentinlyst og rydder og vasker, mens hun tar en prat med en hun kjenner godt. Han spiser frokost mens han ser på at Aina gjør gulvene skinnende rene. Å snakke med de du besøker er viktig.

- Du må være glad i å prate. Vi snakker mye om været og Rosenborg, men vi diskuterer ikke politikk og religion. Selv om mange ville snakke om Trump tidligere og Putin nå, sier Aina og trekker på smilebåndet. Så snakker vi om sykdom og utfordringene de har.

En evig runddans

En av utfordringene Rikke har, er å gi hjelp til de 1700 hun har på lista i dag. For det er ikke alltid listene går opp. Å jobbe med renhold har ikke så høy status, selv om det er en livsviktig jobb. Selv forstår ikke Rikke hvorfor så få søker seg til dem. Hun likte godt å jobbe som renholdsoperatør før hun ble driftskoordinator. Nå sitter hun med ansvaret for å få kabalen til å gå opp.

- Jeg får vondt i magen når brukerne ringer fordi vi ikke rekker å komme til dem i dag. Da får jeg lyst til å dra ut til dem etter jobb. Men, jeg kan jo ikke det, sier Rikke.

Rikke sitter på kontorstolen, vendt mot kamera. Hun sitter ved en pult og vi ser en stor pc-skjerm ved siden av henne.
Hver eneste dag jobber Rikke hardt for å få turnusen til å gå opp.

Hjemmehjelpstjenesten gjør at mange fortsatt kan bo hjemme, og tilbudet betyr mye for byens innbyggere.

For pårørende tror jeg vi er en veldig viktig ressurs for å avlaste litt av det stresset de kjenner på. Tryggheten med at vi kommer inn og hjelper deres pårørende og nærmeste. For de som ikke har andre som kommer innom, blir vi litt som den friske pårørende som bryr seg og gir hjelp, sier Rikke.

En trygg arbeidsgiver med muligheter

Både Rikke og Aina er godt fornøyde med kommunen som arbeidsgiver. De beskriver trygge og sikre rammer, med muligheter for faglig utvikling. Rikke ble både glad og nervøs da hun ble spurt om å bli driftskoordinator, mens Aina fikk ta fagbrev via jobben.

Aina ser for seg å bli lenge i jobben og anbefaler andre å søke seg til hjemmehjelpstjenesten.

- Du må like å prate med folk du ikke kjenner, så det kan nok lønne seg å være litt utadvendt, sier Aina og smiler. Selv håper hun å stå i jobben til hun går av med pensjon.

Rikke trives også godt i kommunen, men fikk seg noen overraskelser da hun begynte som renholder i 2017.

Vi bor jo i et av verdens rikeste land. Det å komme inn til brukere som sitter og er ensomme og ikke har noen rundt seg, det er tøft. Da er jeg glad for at de i hvert fall har kommunen i ryggen, som kan komme inn å hjelpe dem. Jeg har aldri tenkt over kommunens rolle på den måten før jeg begynte, sier Rikke.