Klimarådgiveren

– For meg er ikke klimaproblemet noe som kun kan løses med teknologi. Det er også et filosofisk og eksistensielt problem. Det handler om hvordan vi mennesker ønsker å leve på jorda, og hvilken rolle vi skal ta her.

Sist oppdatert: 23.10.2023

Klimarådgiver Chin-Yu Lee ute foran trær på Marinen.
Navn: Chin-Yu Lee
Alder: 49
Stilling: Klimarådgiver, avdeling Klima og samfunn
Hvor: Klima- og miljøenheten
Fartstid: Sju år
Faglig bakgrunn: Utdannet kjemiingeniør i Taiwan, master i miljøledelse og politikk.

Det sier Chin-Yu Lee, som er en av dem som jobber for at Trondheim skal være en av de mest klimavennlige byene i Europa. Innen 2030 skal vi være klimanøytral, energismart, sirkulær og klimarobust. I klimaplanen er det listet opp ambisiøse mål, med konkrete planer for å nå dem. Et av målene i planen krever at vi går fra en lineær til en sirkulær økonomi. Vi må forbruke mindre, rett og slett.

– Den klimakrisen vi står i nå kommer fra vårt overforbruk, og det er få som vil adressere dette problemet. Hvorfor må vi ha vekst? Hvorfor må vi bruke så mye ressurser som vi gjør nå? spør Chin-Yu.

Skogbranner, hetebølger og ekstreme nedbørsmengder har vi i Norge vært relativt forskånet for, men i sommer har mange fått kjenne klimaendringene på kroppen. En våt sommer toppet seg med ekstremværet Hans i starten av august, som fikk store konsekvenser for infrastruktur og bebyggelse flere steder i landet.

– Globalt ser vi at klimaendringer har intensivert raskt og voldsomt. Her i Norge er det enorme ødeleggelser og økonomisk tap fra Hans. Men jeg kan ikke si at klimatiltak har fått mye fokus i lokalvalget, sier Chin-Yu.

Klimaplan

I Trondheim kommunes nye klimaplan påpeker vi at vi rammes av flere kriser; klima, natur og energi. I tillegg er det krig og uro internasjonalt. Krisesituasjonen blir stadig mer komplisert.

– Veldig mange har fått øynene opp for at vi må endre oss. Vi beveger oss, men det går altfor sakte, sier Chin-Yu.

I klimaarbeidet er hun utålmodig, men ellers liker hun at tempoet roes ned. Sommeren 2019 gikk Chin-Yu Lee pilegrimsleden fra Sundsvall til Trondheim. 600 kilometer på 30 dager ga god tid til refleksjon, noe hun setter pris på.

– Pilegrimsvandringen var en hyllest til min nye hjemby, Trondheim. Å reise sakte på denne måten ga meg tid til å tenke. Det å tenke dypere er noe jeg øver meg på med jobben min. Vi må synliggjøre at mennesket ikke kan ta hva som helst av ressurser, vi må ta hensyn til naturen.

Chin-Yu Lee foran Nidarosdomen.

Jobber for en klimanøytral by

I høst er arbeidet med EUs “Cites Mission”, klimanøytrale og smarte byer, Chin-Yus viktigste oppgave. Trondheim er en av 112 europeiske byer som skal bli klimanøytrale innen 2030. Å være klimanøytral betyr en balanse mellom det vi slipper ut av klimagasser og det naturen selv kan ta opp eller binde. EUs krav er at byene som deltar i satsingen må ha som mål å kutte minst 80 prosent av egne utslipp innen 2030.

– Den største omstillingen vil være omleggingen av energisystem. Dersom alt skal elektrifiseres vil det bli et strømforsyningsproblem, hvor natur kan ofres for klimasaken. Dette er en vanskelig målkonflikt som allerede har dukket opp. Vi er nødt til å sette lys på det når vi legger planer for fremtiden, sier Chin-Yu, som jobber med at diverse samfunnsaktører skal samarbeide for å finne gode løsninger, både i det offentlige og private næringsliv.

Offentlig sektor sett utenfra

Chin-Yu Lee har bodd i Norge i 20 år, og synes det er interessant å jobbe som rådgiver i offentlig sektor med innvandrerbakgrunn.

– Når jeg møter europeiske kolleger er det ikke mange "utlendinger" som meg. I mitt hjemland Taiwan er det nesten utenkelig. Bakgrunnen min gir meg en mulighet til å se det hele litt utenfra. Hun kom til Trondheim som turist i 1998. Her traff hun ham som senere ble mannen hennes. Hun har jobbet med klimapolitikk siden 2011, og sier at engasjement og faglighet er viktig i jobben.

Chin-Yu Lee på Torvet i Trondheim.

– Klima og miljø er svært kompliserte temaer. Det dreier seg om naturvitenskap, samfunnsvitenskap og statsvitenskap. Det er viktig å kunne se sammenhengene både lokalt og globalt. Sist, men ikke minst, må budskapene gjøres forståelig for at innbyggere kan gjøre konkrete handlinger, sier Chin-Yu.

Trondheim kommune har vært Chin-Yus arbeidsgiver siden 2016, og hun trives godt med både arbeidsoppgaver og kolleger.

– Å jobbe i kommunen gir meg trygge rammer, samtidig som jeg har en stor frihet. Jeg setter stor pris på å ha en jobb hvor jeg får til å vurdere og implementere løsninger for en bedre fremtid. Det er en viktig motivasjon.