Webutvikler

- Trondheim kommune er en aktiv og trygg organisasjon som tør å satse på både ansatte og på større prosjekter, sier Emilie.

Sist oppdatert: 23.08.2023

Portrett av Emilie med blågrå bakgrunn.
Navn: Emilie Kalleberg
Alder: 22
Stilling: Webutvikler
Hvor: IT- tjenesten, Utviklingsavdelingen
Faglig bakgrunn: Bachelorgrad i informatikk

Fortell litt om jobben din?

- Dette er min første jobb etter studiene, og jeg er fortsatt relativt ny i stillingen, forteller Emilie.

Hun fikk raskt ansvar etter at hun startet i jobben.

- I dag jobber jeg med mye forskjellig. Mye handler om å betjene Service Now-plattformen, som er den løsningen som IT-tjenesten bruker for å gi teknisk support til kommunens ansatte. I tillegg jobber jeg med “asset management”, nærmere bestemt kommunens oversikt over PCer og annet teknisk utstyr, forteller hun.

Emilie sitter ved pulten sin og smiler til kamera.
- Det er viktig å være interessert i IT og i å arbeide med brukerorientert utvikling, sier Emilie.

Hvilke egenskaper er viktige i en jobb som din?

- Det er viktig å være interessert i IT og i å arbeide med brukerorientert utvikling. Så er det spesielt viktig å være opptatt av å forstå hva brukerne trenger og av å utvikle best mulige tjenester for dem. I tillegg samarbeider vi mye her i IT-tjenesten, så man må kunne jobbe godt med andre, forteller Emilie.

Å kunne ta initiativ til å få ting gjort, og å jobbe strukturert hjelper meg i jobben.

Emilie poengterer at man faktisk ikke trenger å være så ekstremt god i koding for å lykkes i stillingen.

- Mye av det jeg jobber med innebærer konfigurasjoner på ServiceNow-plattformen. Der blir koding sett på som et siste alternativ dersom konfigurasjonsalternativene til ServiceNow ikke strekker til, forteller hun.

Hvis du tenker på arbeidshverdagen din, er det noe som skiller seg ut spesielt?

- Noe av det jeg liker best med jobben er å lage noe som andre har nytte av i sin arbeidshverdag. I tillegg liker jeg at det er stort rom for å prøve og feile her, og at vi har et sosialt arbeidsmiljø med hjelpsomme kolleger som det er artig å arbeide sammen med.

Emilie står ved et vindu inne på kontoret og ser ut.
Løsningene IT-tjenesten utvikler påvirker mange, og da er det viktig at alt er kvalitetssikret.

Fortell litt om å være nyansatt i Trondheim kommune?

- Da jeg startet her hadde jeg hørt at ting ofte tar veldig lang tid i kommunen. Det ble fort motbevist da jeg startet, for her går det unna! sier webutvikleren.

- Jeg har fått produsere veldig masse bra på kort tid, det liker jeg. Så har jeg også lært mye om strukturene i en så stor organisasjon som denne, fortsetter hun.

Det er et hierarki her, og man kan ikke gjøre som man vil.

- Løsningene vi utvikler påvirker jo mange, og da er det viktig at alt er kvalitetssikret. Ellers opplever jeg IT-tjenesten som en åpen og hyggelig arbeidsplass der det er lav terskel for å snakke med folk og å be om hjelp på tvers av avdelingene, avslutter Emilie.

Emilie sitter i en brun skinnsofa og smiler til kamera.