Forfatter Rune Hjemås er bykunstner 2018

Forfatter Rune Hjemås ble onsdag tildelt Trondheim kommunes bykunstnerstipend på 200 000 kroner. Ordfører Rita Ottervik delte også ut kulturstipender og kulturlegat.

Sist oppdatert: 16.06.2021

Det ble et ordentlig prisdryss i Trondheim Kunsthall. Det kanskje aller gjeveste stipendet, bykunstnerstipendet, gikk til Rune Hjemås i skarp konkurranse med de to andre som var nominert; forfatter Bjørn-Erik Hanssen og filmprodusent Dag Hoel.

Rita Ottervik og Rune Hjemås

Rune Hjemås har siden 2008 utgitt flere kritikerroste bøker og har med årets roman “Aurora” nådd ut til et større publikum. Hjemås er også opptatt av formidling til unge mennesker både gjennom skrivekurs og skolebesøk. Han var aktivt med i etableringa av Litteraturhuset og har samarbeidet med gatemagasinet Sorgenfri. Han har også etablert et eget uavhengig forlag Beijing som skal tilby skrivende talenter i regionen en arena for å få tekster vurdert og publisert. Hjemås bor i kommunens forfatterbolig Adrianstua. Han vil bruke bykunstnerstipendet til å fordype seg i skrivinga og videreutvikle seg som forfatter.

Kunstnerduoen Hertling & Andreassen var fjorårets bykunstnere.

Kunstnerduoen Hertling & Andreassen

- Bykunstnerstipendet har vært viktig for oss fordi det har gjort det mulig å opprettholde ambisjonsnivået vårt. Det har også frigjort konsentrasjon til å være til stede i arbeidet vårt, sa Elin Andreassen og Ann-Cathrin Hertling da de ble intervjua av Pia Skog Hagerup fra rådmannens fagstab, kunst og kultur.

Filmskaper Dag Hoel mottok kommunens kulturlegat på 50 000 kroner. Han fortalte om sitt nye prosjekt der han vil presentere gamle filmer fra Trondheim. Hoel er kjent som produsent for filmen Trondheimsreisen som hittil er sett av 32 000 personer, et høyt tall for en dokumentarfilm. I sitt nye prosjekt “Trondheim på film” vil han sette sammen knipper av gamle filmer som skal presenteres og settes inn i sin sammenheng. Den første filmen skal vises på Kosmorama neste år.

Disse fem fikk kulturstipend på 25 000 kroner hver.

• Anna Liljekrantz, billedkunstner
  • Annika Borg, billedkunstner
  • Harald Nortun, forfatter
  • Erlend Elvesveen, musiker
  • Siri Thue, forfatter

Anna Liljekrantz, Annika Borg, Erlend Elvesveen, Rita Ottervik, Dag Hoel, Rune Hjemås og Harald Nortun.

En av kulturstipendvinnerne Annika Borg står bak prosjektet “Ett og etthundre terningkast om dagen”. Siden 1994 har hun kastet terning morgen og kveld, og terningkastene er transformert til streker, prikker eller andre former som igjen er blitt til fascinerende mønster og formasjoner.

Annika Borg

Kommunen ønsker å legge til rette for gode vilkår for produksjon og formidling av profesjonell kunst, og legatet og stipendene er en del av dette arbeidet.

Gratulerer til alle sammen.

Alle foto: Carl-Erik Eriksson, Trondheim kommune.