Stor mobilisering etter dobbeltdrap

Trondheim kommune har mobilisert et massivt apparat for å ivareta kommunens 200 enslige mindreårige flyktninger, venner og vertsfamilier etter dobbeldrapet på to unge menn fra Afghanistan mandag.

Sist oppdatert: 01.07.2022

- Det er utrolig trist at unge mennesker som flykter fra et urolig hjemland for å søke trygghet i Norge skal miste livet sitt her, sa en alvorstynget ordfører Rita Ottervik på en pressekonferanse i regi av Trondheim kommune tirsdag ettermiddag.

Ottervik understreket at ikke bare det lille miljøet bestående av enslige mindreårige, men hele byen inkludert kommunens ansatte i hjelpeapparatet var berørt av at en 17-åring og 19-åring var drept.

- Vi har engasjerte og dyktige ansatte som har høy kompetanse på å ta imot enslige mindreårige flyktninger. Dette er en jobb som krever mye av tjenestene våre, spesielt i det siste når vi har tatt imot flyktninger med uavklart status på om de får bli i Norge eller ikke. Det har også gitt Trondheim kommune større utfordringer, sa Ottervik.

Oppvekstdirektør Camilla Nereid opplyste på pressekonferansen at den siktede i saken var i gruppen av de med uavklart status.

- Det er derimot ikke der vi har fokuset nå. Det viktigste for oss er å ivareta alle berørte, fastslo Nereid.

Annika Björnström er enhetsleder for Omsorgsenheten, og var den som mandag kveld styrte innsatsen overfor de berørte.

- Vi opprettet raskt et pårørendesenter, fikk varslet samtlige enslige mindreårige og deres vertsfamilier og vennefamilier. Veldig mange møtte opp i pårørendesenteret utover kvelden og natta, sa hun.

Björnström la ikke skjul på at situasjonen oppleves som svært vanskelig for både berørte og ansatte.

- Alle har forskjellige behov og det skal vi imøtekomme så godt vi kan i dagene framover, sa hun.

Pressekonferanse med Kommunikasjonsdirektør Siv Anniken Røv, ordfører Rita Ottervik, oppvekstdirektør Camilla Trud Nereid, enhetsleder Annika Björnström og rådmann Morten Wolden

Trondheim kommune informerte i går på en pressekonferanse om iverksatte tiltak etter dobbeltdrapet mandag kveld. Fra venstre: Kommunikasjonsdirektør Siv Anniken Røv, ordfører Rita Ottervik, oppvekstdirektør Camilla Trud Nereid, enhetsleder Annika Björnström og rådmann Morten Wolden. (Foto: Kommunikasjonsenheten)

Rita Ottervik signerte kondolanseprotokollen

Ordfører Rita Ottervik signerte kondolanseprotokollen som var lagt ut i pårørendesenteret. (Foto: Kommunikasjonsenheten)